Teenides jäägitult Eesti kultuuri ja iseseisvuse ideaali, osutas ta isikliku algatuse ja eeskujuga, et ka kõige ebasoodsamais tingimustes on võimalik saavutada uskumatuid tulemusi. Avastanud ja taastanud unustusehõlmast Eesti muusika suurteose, Rudolf Tobiase oratooriumi «Joonase Lähetamine», viis ta selle Eesti avalikkuse ette ja seejärel maailma teadvusse Eesti jaoks kõige kriitilisemal poliitilisel perioodil. «Joonase lähetamise» sõnum – orjastatud rahva võit võõrvõimu üle – valmistas oma ettekannetega mõneaastase vahega vaimselt ja moraalselt ette Eesti riigi järgnevat taasärkamist unustuse hõlmast.
Rumesseni tunnetuses põimus Eesti kultuuri taassünd, väärtustamine ja tutvustamine orgaaniliselt Eesti riigi taassünniga. Ta ei jäänud kõrvaltvaatajaks, vaid osales täie pühendumisega rahvuslik-demokraatliku poliitilise keskkonna kujundamisel, alates osalemisest esimeses Hirvepargi miitingus 1987 ning järgnevalt Eesti Rahvusliku Sõltumatuse Partei ridades.
Rumessen oli Eesti ajaloo suurima kodanikualgatuse, Eesti kodanike komiteede liikumise, eestvedajaid, olles 1989. aastal Eesti kodanike ajutise sidetoimkonna liige ning järgnevalt Eesti kodanike peakomitee liige. Valitud 1990. aastal Eesti Kongressi ning seejärel selle täitevorgani, Eesti Komitee liikmeks, toimis ta aktiivselt niihästi Eesti taotluste tutvustamisel välismaal kui ka rahvusliku kodakondsuspoliitika kujundamisel.
Rumesseni rolli on võimatu ülehinnata 1991. aasta augusti otsustavatel hetkedel Toompeal. Kuuludes läbirääkimistel ülemnõukoguga Eesti Komitee neljaliikmelisse delegatsiooni, aitas ta oluliselt kaasa rahvusliku kokkuleppe saavutamisele, mis tugines rahvusriigi ja õigusliku järjepidevuse alusele.
Põhiseaduse Assamblees juhtis ta kodanike põhiõiguste toimkonda, tema taotlusi väljendab kõige paremini meie põhiseaduse määratlus Eesti riigi mõttest – tagada eesti rahvuse ja kultuuri säilimine läbi aegade. Rumessen oli riigikogu liige 1992-1995 ning 1999-2003.