Ühiskondliku liikumise «Jumala tahe» aktivisti Dmitri Enteo korraldatud skulptuuride hävitamine Moskva kunstinäitusel tõstatab küsimuse, kas õigeusukirik kujutab ühiskonnale tõsist ohtu, kirjutab Vene kirjanik-satiirik Viktor Šenderovitš veebiväljaandes Ježednevnõi Žurnal.
Šenderovitš: Enteo kui väljakutse õigeusule
Klassikud on soovitanud hoiduda asjade olemuse hädapärasest keerulisemaks ajamisest, seetõttu ei tundu lugu pogrommiga Maneežis mulle üleliia raske. Järeldused taanduvad kergusega paariks lihtsaks ülesandeks, mis on lahendatavad kahekohalise tehtega.
Esimene ülesanne: riigist.
Kodanik T. astus üles massilise huligaanse tegevuse organiseerijana, mis tekitas materiaalset ja moraalset kahju nii inimestele kui ühiskonnale tervikuna. Seda tehes polnud ta afektiseisundis, vaid - täiesti teadlikult, Moskva südames, suurt ühiksondlikku vastukaja tekitades. Tehtut ei kahetse, kutsub üles seadusevastase tegevuse jätkamisele.
Kui riik ei isoleeri sellist inimest viivitamatult, tähendab see üht kahest: kas see riik on ise kuritegelik ja jagab kodanik T. õigusevastaseid veendumusi, või on riik juba lakanud olemast ja tema asemel tegutsevad mafioosse grupeeringu (või grupeeringute) esindajad riiklike žetoonidega mundritel ja talaaridel, kel lihtsalt pole muid huvisid väljaspool oma klannihuve.
Palun teha ristike sobivasse lahtrisse. Tegite? - siis asume teise ülesande juurde: õigeusust.
Siin on kõik hoopistükkis lihtne.
Ette on antud: keegi Enteo tegutseb õigeusu nimel. Tekib küsimus: kas ta on isehakanu või - ei ole isehakanu?
Kui Enteo on isehakanu (agressiivne idioot, kalkuleeriv provokaator või lihtsalt vaimudest vaevatud ebaterve inimene - pole antud juhul nii oluline), pidid VÕKi [Vene õigeusukirik] ametiisikud sellest kõige kiiremas korras teada andma, end kui institutsiooni ja õigeusku kui religiooni sellest koletislikust diskrediteeringust ühemõtteliselt eraldades.
Kui VÕK seda ei tee, tähendab, Enteo ei ole isehakanu.
Ja see tähendab, eelkõige, et VÕK ise kujutab endast ühiskonnale tõsiseimat ohtu.
Tehke rist ühte kahest lahtrisse - enne kui lähete põranda alla.
Muuseas, põranda alla tuleb viimase variandi korral minna väga paljudel minu õigeusklikest sõpradest. ISIS, teate, on väga range, eelkõige moslemite suhtes...
Aga Enteo - see on väljakutse ilmalikule riigile. Ent eelkõige, on see väljakutse just õigeusule ja õigeusklikele; tohutule hulgale korralikele, sotsiaalselt kindlustatud, haritud inimestele, kes on selle uskkonna liikmed!
Vabandage, kaaskodanikud, ent teie konfessionaalne elu lakkab mingist hetkest olemast teie siseasi. Tehke ometi mingil moel isekeskis sotid selgeks oma enteo ja gundjajevitega, eksole? Leppige kokku - ja andke meile tulemused teada - täpsustades neile, kes on väljaspool, sõna «õigeusk» kaasaegset tähendust.
Kuna isa Aleksandr Meni ja Enteo usu kohta pole võimalik ühte ja seda sama sõna kasutada. Need on kaks täiesti erinevat ideoloogiat, ja rist rinnal, väljaspool kontseksti, ei tähenda midagi. Svastika oli kunagi hinduistlik viljakussümbol, ent kellele läheb see pärast 1933. aastat korda?
Täpsustage, palun, meile, ilmlikele ja teiseusulistele, mõiste «vene õigeusk» käesolevat sisu ja konfessionaalset plaani tulevikuks. Meie õigus on teilt seda tungivalt pärida.
Kuna see on ka teie enda huvides, kordan.
Kui teie kirikuisad on aru kaotanud või, olles mõistuse juures, otsustasid Venemaal valla päästa kodusõja õigeusklike ja ühiskonna ilmaliku osa vahel, on teil, ma mõtlen, viimane aeg püüda midagi oma «konservatooriumis» parandada.
Aga kui see on nüüd meil selline ISISlik õigeusk ja Talibanile orienteeritud VÕK - peate te, vähemalt, endale aru andma, et kannate tagajärgede eest täielikku moraalset vastutust.
Kui kõik liigub samas suunas, kuhu ta praegu liigub, saabuvad väga kiired ja dramaatilised tagajärjed. Pendel lendab äärest sööstes välja...
------
Näitus «Skulptuurid, mida me ei näe» Maneežis on ajutiselt suletud õigeusklike aktivistide tõttu, kes purustasid eksponaadid. Ühiskondliku liikumise «Jumala tahe» aktivistid eesotsas Dmitri Enteoga (kodanikunimi Tsorionov - toim.) lõhkusid näituse eksponaadid, mis - nende meelest - solvasid usklike tundeid.