«Online-kanalid, eeskätt Booking, on praktiliselt igal pool turuliider, nad on võtnud nii meeletult suure turuosa ja nad põhimõtteliselt reguleerivad, kuidas seda äri teha, ja ütlevad meile ette, millise hinnaga ja kuidas me müüma peaksime,» ütles Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu tegevjuht Raigo Triik tänavu aprillis ERRile intervjuud andes.
See on ühest küljest arengu paratamatus ja teisest küljest hea tähelepanek. Mida rohkem kasutavad inimesed teenuste leidmiseks äppe, seda nõrgemaks jääb nende side teenuse pakkuja endaga. Mul ei ole ju vahet, kas ma tellin Taxify kaudu tuntud kalli firma takso või tunduvalt odavama üksiküritaja. Taxify (nagu ka Uberi) kvaliteedikontroll on väga range ning kehva tagasisidega juhid lendavad sealt lihtsalt välja.
Aga varsti võib olla nii, et näiteks taksofirma või hotelli ainus identiteet on tärnide arv mõnes äpis. Ei loe bränd, ei loe pakutavad lisaväärtused ning teistest kõrgemat hinda on väga keeruline küsida, sest sa pole enam tuntud nimega hotell, vaid lihtsalt üks otsingutulemus. Sama lugu on taksodega. Äpid küll lihtsustavad, aga samavõrra ka ühtlustavad teenuse sisu ja olemust, nii et alles jääb hea keskmine tase, mis ei võimalda kellelgi olla keskmisest halvem, aga mitte ka märkimisväärselt parem.
Kui suhtlus ettevõtte ja kliendi vahel liigub üha enam vahendaja kätte, annab ettevõte sellele vahendajale ära ka osa oma iseseisvusest. Sellel on oma plussid ja miinused, aga kui vahendaja saavutab turul monopoolse seisundi, on tal korraga väga palju võimu. Arusaadav, et hotellidele või taksofirmadele ei meeldi, et otsus nende ärilise edukuse kohta ei ole enam mitte nende endi, vaid hoopis mõne äpifirma kätes.
Raske on tõmmata piiri, kust lõppeb põhjendatud mure ja algab masinapurustamine. Mitmed vanad ärisektorid on juba pidanud tarkvara pealetungile alla vanduma ja täiesti võimalik, et nüüd on kord järgmiste käes. Me ju ei kurda odavlennufirmade turuletuleku üle ja enamik vanu lennufirmasid on ka alles. Hävingu asemel saime võimaluse lennata teatripileti raha eest kõikjale Euroopasse. Samuti ei nuta keegi taga kaugekõnesid, videolaenutusi, lineaarset televisiooni ega paberlehti.
Äkki me ei hakka igatsema ka Tulika taksot ja Revali hotelligruppi? Selle üle me reedel arvamusfestivalil Postimehe laval arutamegi.
Vaata videoülekannet Postimehe arvamusportaalis kell 14.30