13. august 2015, 10:12
Hanneli Rudi: äkki ministril ongi õigus?
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti ühistranspordimaastikul toimuvat võib praegu iseloomustada lastekirjanduse klassikast pärit lausega: lollidemaal käib vilgas sagimine. Mõned kuud enne bussituru avamist on õhk vandenõuteooriatest paks. Šoti miljardärile Brian Souterile kuuluv bussifirma Superbus kurdab, et neile tehakse liiga – maanteeamet takistab tahtlikult nende üheeurose piletiga busside tööle hakkamist.
Vihjatakse sellele, et liinilubade jagamise eest vastutav ametnik oli veel hiljuti tööl Eesti suurima bussifirma juures ja seisab ka nüüd ennekõike eelmise leivaandja eest. Just seetõttu amet noribki odavbussifirma liinilubade taotlustes pisiasjade kallal, näiteks peatuse rahvakeelse nime üle. Tõsi küll, kõrvalt vaadates tundub kummaline, et tuntud advokaadibüroo valmistab üldse ette dokumendid, milles on võimalik n-ö näpukaid leida. Juristidele ju selle eest makstaksegi, et nad n-ö kuulikindlad paberid teeksid.
Tänaseks on selgunud, et ainult näpuvigade taha liiniloa saamine ei jäänud. Viimaseid kuid kehtiv seadus lihtsalt ei luba kahel bussil korraga sõitu alustada. Aga väidetavalt polnud see ainus probleem, mis uuele tulijale saatuslikuks sai. Superbus sellest küll avalikult ei räägi, aga kuuldavasti kuluvat nende sõiduplaani kohaselt Tallinna bussijaamast Vana-Pääskülla jõudmiseks kõigest 15 minutit, viis minutit vähem kui konkurentidel. Kogenud autojuhi sõnul peaks sel juhul bussi sõidukiirus olema ligi 60 km/h, aga Eestis ei tohi asulates sõita kiiremini kui 50 km/h.
Suured muutused ootavad bussisõitjaid ees juba varsti, sest 1. oktoobril avaneb Eestis bussiturg ja senised piirangud saavad ajalooks.
Teise vandenõuteooria kohaselt ei tahagi Superbus enne bussituru avamist oma liine avada ja praegu sel teemal ilmuvad artiklid on lihtsalt osa nende osavast meediakampaaniast. Sentigi reklaamile kulutamata kirjutavad kõik Eesti meediaväljaanded suvi läbi sellest, kuidas äraostetud ametnikud ja konkureerivad bussifirmad takistavad ausa vedaja liinile lubamist. Väidetakse, et täpselt sama taktikat kasutas odavbussifirma ka Soomes, ja edukalt.
Viimase teooria kasuks räägivad majandusminister Kristen Michali sõnad pärast üleeilset kohtumist Superbusi esindajatega. Tsiteerin: «Nad ütlesid, et nende huvi on, kui turg avaneb, hakata Eestis konkureerima ja pakkuda tarbijate jaoks võimalikult head teenust.» Äkki minister ei eksinud kohtumist ajakirjaniku jaoks kokku võttes ja mina nagu ka mu kolleegid olemegi osa meediasõja malenuppudest. Kes teadlikult, kes mitte.
Milline vandenõuteooria paika peab, näitab aeg. Aga selge on, et suured muutused ootavad bussisõitjaid ees juba varsti, sest 1. oktoobril avaneb Eestis bussiturg ja senised piirangud saavad ajalooks. Ühtesid bussifirmasid teeb see rõõmsaks, teised aga muretsevad juba praegu, kuidas muutunud oludes ellu jääda.
Muide, selline meediasõda pole Eestis haruldane. Viimati oli selline laiahaardeline andmine alles poolteist aastat tagasi, kui uute rongide liinile tulles paistsid nii mõnegi loo tagant välja ühe konkreetse ettevõtte «kõrvad».