Trassialternatiivide ehitusmaksumused
Viimastena olid laual kaks trassivalikut – läänepoolne (Saku-Luige-Assaku) ja idapoolne (Kose-Aruküla). Eelistatud läänepoolse trassi ehitusmaksumus on 432 miljonit eurot ja idapoolse trassi 400 miljonit eurot. Läänepoolsel trassil lisandub veel 13 miljonit eurot rohkem kulusid tänu kallimale elektriliitumisele ja suurematele kompensatsioonele maade võõrandamisel. Seega on eelistatud läänepoolne trassikoridor 45 miljonit eurot kallim.
Miks on siis eelistatud kallimat varianti? Väidetakse, et kuigi eelistatud trassikoridor on ehituslikult kallim, on ta lühem. Seda nimetatakse sotsiaalmajanduslikuks efektiks, kus iga reisija hoiab oma elust umbes ühe minuti kokku, kuna teekond on 4,3 kilomeetrit lühem. Korrutades 30 aasta jooksul reisivate inimeste arvu selle üheminutilise kokkuhoiuga ja arvestades, et 1 tunni hind on 17 eurot, saadi tulemus, kus kokkuhoid 30 aasta jooksul oli 48 miljonit eurot.
Seega on mõttekam ehitada kallim, aga lühem trass. Arvutasime üle ja leidsime olulise vea valemis – trassipikkused olid valesti summeeritud. Leedu konsultatsioonifirma Kelprojektas parandas oma arvutusi ja sai uueks tulemuseks 8 miljonit eurot.
See omakorda peaks tähendama, et eelistusotsus muutub, sest kulu läänepoolsele trassile on nüüd ilmselgelt oluliselt suurem. Aga ei muutunud ja eelistusotsuse põhjendamisel on mainitud, et tänu sotsiaalmajanduslikule efektile ja kohaliku rongiliikluse arendamisele tasub kallima trassi ehitamine ära.
Jagades 45 miljonit eurot 30 aasta jooksul tekkiva 8 miljonilise kokkuhoiuga, saame, et tasuvusaeg on 169 aastat. Pole eriti tõsine argument. Kuna tänane raudteetaristu jääb aktiivsesse kasutusse alles, siis milliseid uusi asumeid saab Rail Balticu trassi abil teenindada?