Valda võiks jääda ainult sotsiaalhoolekanne: üks-kaks ametnikku; korravalve-ja keskkonnakaitse ühes isikus, võimalusel ka mitme valla peale üks isik; kohalik kultuuritöö, millega tegeleb üks MTÜ mitme valla peale. Muidugi ka sekretär-raamatupidaja, vallavanem ja spetsiaalselt üks isik, kes tegeleb ainult ettevõtluse arendamisega: otsides ideid ja investeeringu, ka välismaalt (muidugi tuleb see protsess eelnevalt kooskõlastada reformitud maavalitsusega), aitab luua nii kohalikel, kui ka mujalt tulnud ettevõtjatel töökohti- ettevõtteid, otsides tööjõudu, organiseerides elamispindu ja väljaõpet, ka puudega inimestele jne.
Olemasolevate valdade mitteliitmine, kuid valdades ametnike arvu tunduv vähendamine ja valdade funktsioonidest lõviosa üleviimine maakonna keskustesse, on kordades efektiivsem, kui liitmine: peale selle jääksid ära ka need tohutud kulutused, mida nüüd kavatsetakse teha valdade liitmiseks.
Erispetsialiste, kes mitteliitumise korral, oleksid koondunud maakonna keskustesse, saaks palju efektiivsemalt ära kasutada kogu maakonna valdade tarvis. Maavalitsus suudab kindlustada spetsialistidele ja erispetsialistidele kõrgema kvalifikatsiooni jne.
Kuidas hakkaks elu identiteediga valdades ja maakonnas edasi kulgema, kui ei toimuks liitmisi?
Vallavanema ja maakondliku alluvusega linna linnapea valib rahvas otse (olen märganud, et otsedemokraatiat kardavad kõrged ülemused kui tuld). Volikogud kaovad. Seega ei vastuta vallavanem enam «uduse» volikogu ees, vaid otse rahva ees (vabandan, kui olen solvanud kõiki volikogu liikmeid...).
Vallavanem või linnapea kasutavad võimu teostamisel ODOM (Otsedemokraatlik otsustusmehhanism) süsteemi, mis on üles ehitatud mobiili-ja arvutitehnoloogiale. See tarkvara tuleks luua juba enne saabuvaid kohalikke valimisi ja riigi toel. ODOM lühidalt järgmine: valla -või linna kodulehel on lisaks ametlikele teadetele ja vähesel määral kohalikule reklaamile ka foorum. Lisaks lihtsalt kontrollitav hääletusmehhanism.