See tähendab, et esiteks ei tohi erakonna liikmeks võtta vastu inimest, kes kannab kriminaalkaristust. Kui aga inimene on juba erakonna liige ja pärast seda mõistetakse ta kriminaalkuriteos süüdi, siis on erakonnal õigus ta erakonnast välja arvata. Ka siin on erakond jätnud endale põhikirjaga otsustamisruumi – kui liikmele määratakse kriminaalkaristus, siis võib ta parteist välja visata, aga seda ei pea tegema. See tähendab, et inimese võib ka erakonna liikmeks edasi jätta. Rohkem põhikirjas kriminaalkorras karistatud inimeste, nende liikmeks võtmise või liikmete seast väljaarvamise kohta midagi sätestatud ei ole.
Seega, tulenevalt IRLi põhikirjast tuleb eristada inimesi, kes kannavad kriminaalkaristust, ja inimesi, kes on karistuse ära kandnud.
Need 21 inimest, kelle IRL oma ridadest juuni alguses välja arvas, olid oma karistuse ära kandnud ega kulunud seega ei põhikirja punkti 6.4 ega 7.1 alla. See tähendab ühemõtteliselt, et erakond arvas kriminaalkorras karistatud, aga oma karistuse ära kandnud inimesed oma ridadest välja, minnes vastuollu oma põhikirjaga. Liikmete väljaarvamine ei olnud õiguspärane.
Lisaks eespool räägitule on tegemist ka põhimõttelise küsimusega: kas kord süüdi mõistetud inimene tuleb ühiskonnast välja tõrjuda või anda talle uus võimalus jätkata edaspidi seaduskuulekat elu täisväärtusliku ühiskonnaliikmena? Justiitsministeeriumi andmetel on Eestis kriminaal- või väärteo korras karistatud ligikaudu 60 protsenti tööealisest elanikkonnast. Kriminaalkorras ligikaudu kümme protsenti.
Oma viimase otsusega ütles IRL, et need inimesed ei ole erakonna kaudu ühiskonnaelus kaasa rääkima oodatud. Veelgi enam, karistuse ära kandnud inimesed pandi avalikku häbiposti, mis võib hävitada nende töö- ja pereelu ning tõrjuda neid inimesi ühiskonnast. See oli erakonna poolt ebaproportsionaalne ja vastutustundetu käitumine inimeste suhtes, kes põhikirja ja seadusega kooskõlas olid juba organisatsiooni liikmeks võetud.
Kokkuvõttes oleks erakond oleks pidanud julgema välja öelda, et kriminaalkaristuse ära kandnud inimesed on erakonda võetud kooskõlas erakonnaseaduse ja erakonna enda põhikirjaga. Täpselt samamoodi saab IRLi liige, muuhulgas erakonna aukohtu liige olla Avo Üprus, kes on samuti kriminaalkorras süüdi mõistetud, kuid seejärel jätkanud oma elu seaduskuulekalt. Üks karistamise eesmärke ongi seadust rikkunud inimesed pärast karistuse kandmist uuesti ühiskonna täieõiguslikeks liikmeteks muuta. See on paranduslik protsess. Mitte neid elu lõpuni ühiskonnast isoleerida, sest just ühiskonnast isoleerimine tõukab inimesi tagasi seadusrikkumise juurde. Jutt käib kümnest protsendist tööealisest elanikkonnast.
Autorite kinnitusel pole nad seotud ühegi selles artiklis mainitud osalise esindamisega (toim).