Paradoksaalseks teeb selle kriisi see, et kusagil ei paista otsest ränka eksimist. Erinevalt 2012. aastast ei ole meil otsest legitiimsuskriisi, poliitikute maniskid on suuremate plekkideta. Mis on muutunud, märkamatult ja paljuski teadvustamatult, on käärid poliitikute võimekuse ja väljakutsete suuruse vahel – ja seda drastiliselt esimeste kahjuks. Suure eesmärgi otsimine pärast ELi ja NATOsse pääsemist on enamasti toiminud pealiskaudse retoorilise klišeena, aga see on peitnud üht olulist tendentsi: suure eesmärgiga kadus ka visioon. Viimase koha poliitilise klassi sisekaemuses on võtnud üle oportunism ja (poliit)tehnokraatia. Lühike plaan, teisisõnu. Viimast kümnendit elati algul valimistest valimisteni, siis koalitsioonist koalitsioonini, nüüd eelarvest eelarveni.
Juhtimiskriis on laiapõhjaline, nagu on suuresti alateadvuslik ühiskonna süvenev ebakindlustunne. Aga tema fookus on vältimatult riigijuhtimisel. Eesti parteid on katki enam kui ühes mõttes. Nagu näitas aasta 2012, ei ole nad toimivad ülekandemehhanismid avalikkuse demokraatlike ootuste jaoks (teatud mõttes on Ossinovski visinaga lõppenud valimine peatükk samast sarjast). Aga 2015 on näidanud, et nad ei ole ka ülekandemehhanismid ratsionaalsele debatile ega headele mõtetele, mis on ühiskonnale vajalikud pikka mõjuga otsuste tegemiseks. Tulemuseks on ühiskonnas süvenev instinktiivne ärevus. Ühiskond ootab võimult muutust – teadmata ise ka, millist täpselt. Ootab seda enam, mida suuremana paistavad probleemid. Probleemid omakorda paistavad seda suuremad, mida peatumad on juhid. Mis tähendab, et need kaks tendentsi – juhtimiskriis ja väljakutsete kogunemine sajupilvedena riigipiirile – ei ole mitte üksnes põhjuslikult seotud, vaid ka teineteist tugevdavad.