Kas on tulnud õpilasi ka koduõppele jätta?
On algklassilapsi, kes suurde klassi ei sobi ja keda on õigem kodus õpetada. Tähelepanuhäiretega lapsi on palju, üha rohkem diagnoositakse hüperaktiivsust, sellised lapsed vajavad individuaalõpet, kuid väikeklasse on liiga vähe. Koolides on õpetajatele abiks ka psühholoogid. Kuna kooli minevate laste arv kahaneb, peaks saama klassis laste arvu vähendada ning ühele õpilasele rohkem aega pühendada.
Tundub, et lastele pannakse liiga palju kohustusi.
Seda näen ka. On kurb, kuidas vanemad oma täitumata jäänud unistusi laste peal välja elavad. Keeltekoolid, trennid, huviringid. Laps käib kuus korda nädalas neli tundi järjest tantsutrennis ja kaebab, et tal selg valutab. Arstina näen, et seljaprobleemid on ülekoormusest tekkinud rühihäiretest, ema väidab, et laps ise tahab treenida. Kui räägime lapsega nelja silma all, selgub, et ema tahab ja tema püüab lihtsalt hea laps olla. Vanemate saavutusvajadus on liiga suur.
Kas laste ülekaalulisus teeb samuti muret?
Nii hull meil olukord pole kui mõnes teises riigis. Siiski on lapsi, kes sel põhjusel arsti juurde tuuakse. Kui ma siis koduste söömisharjumuste kohta küsin, selgub, et peamiselt süüakse kiir- või valmistoitu, sest vanematel pole aega kodus süüa teha. Teine rühm on väikesekaalulised lapsed, kes on toidu suhtes äärmiselt valivad ega söö ka koolisööki. On teatud hulk lapsi, kes kõiki toite ei taha. Üks mu oma lastest sõi mingil perioodil ühekülgset toitu, peamiselt juustusaia. Pärast vahetusõpilaseks käimist aga hakkas sööma kõike. Hea, kui tuleb kuskilt mingi tõuge, aga ka kodus peab lapsele mitmekesist ja tervislikku toitu pakkuma, et ta harjuks eri maitsetega.