Mida aga täpsemalt kujutab endast «ümberasustamine»? See on jäänud praeguses debatis õhku rippuma ning andnud võimaluse spekuleerida massidega kui ka sellega, et Eesti ei suuda seda protsessi kontrollida. Tegelikult kujutab see endast ELi riikide poolset väga pragmaatilist otsustusprotsessi ja tegevuskava.
ELi sisese ümberasustamise programmides ei määrata vastuvõtvale EL riigile mingit konkreetset arvu ega konkreetseid isikuid. Vastuvõttev riik ise määrab selle arvu ja valib need isikud. Samuti rahastatakse nende inimeste kohanemist ELi ühisest eelarvest. Mitmed Ida-Euroopa riigid nagu Bulgaaria (valinud 4 isikut ümberasustamiseks), Ungari (5), Leedu (6), Slovakkia (10), Sloveenia (10), Rumeenia (10) on juba osalenud ümberasustamises, EUREMA projektis 2011.-2012. aastal, kus abistati väikest Maltat pagulaste ümberasustamisel.
Me räägime siin 5-10 pagulasperekonnast riigi kohta. Just sellised on arvud, millega Ida-Euroopa riigid on seni lõunapoolseid maid aidanud. Lõuna-Euroopa riikidele on see olnud sümboolne aga siiski väga vajalik toetus, sest läbi selle tunnetavad nad, et nad ei ole üksi. Ümberasustatud perekondadele on see aga elu muutev sündmus. Nad saavad jätkata oma elu turvalises keskkonnas, lootes et nende lapsed saavad jätkata haridusteed ning et nad ise suudavad end kuidagi ära elatada.
Eestile ei määrata hulka pagulasi
Ümberasustamine on olnud selektiivne protsess - nii ELi sisese kui ÜRO pagulasorganisatsiooni (UNHCR) poolt korraldatava ELi välise ümberasustamise programmides on riikidel olnud valikuvõimalus keda nad ümber asustavad. Ümber asustatud inimesed valitakse tavaliselt (a) haavatavatest gruppidest (saatjata alaealised, haiged, piinamisohvrid, üksikud naised jm) ning (b) inimeste hulgast, kes enam sobivad kokku vastuvõtva riigi tingimustega. Nii et arvamus, et määramatu hulk pagulasi võidakse Eestile lihtsalt kuskilt kõrgemalt poolt määrata, ei vasta tõele. Ümberasustamise senine kulg näitab seda, et riigid teevad pragmaatilisi otsuseid keda täpselt ümber asustatakse.