Vahetundides on vaikus, ütles üks äärmiselt tore õpetaja, kellega hiljuti juhuslikult tutvusin. Olen sestpeale vaikuse kohta mitmelt õpetajalt küsinud ja saanud kinnitust, et just nii see on. Päris pisikeste koridorides vast mitte, aga suuremate juures küll. Oma koolikogemust meenutades tundub see peaaegu uskumatu. Kosta olevat nohinat, piiksatusi, sõrmelöökide vaikset heli. Äpi-põlvkond olevat vallutanud ja vaikusega täitnud hooned, kus minuealised kunagi lärmasid (ja miskipärast usun, et ka me vanemad ja veel varasemad põlvkonnad ei olnud tummad).
Äpipõlvkonna ristiisa, USA arengupsühholoog Howard Gardner ja tema õpilane Katie Davis, kes on toimuvat muutust juba aastaid uurinud, kirjeldasid uut põlvkonda ühes intervjuus nii: nad on õppinud mõtlema maailmast kui äppide (nutiseadme rakenduste) kogumist, nägema oma elu kui tellitud äppide jada ja võib-olla paljudel juhtudel ka kui ühte hällist-hauani-äppi. Gardner ja Davis räägivad näilisest suhete rohkusest, mille taustal on paraku suhete lamenemine ja ärevus. Kui mõtlen sellele, kuidas äpipõlvkond Eestit ja maailma vedama hakkab, jääb erilisena silma Gardneri ja Davise väide loomingulisuse kohta. Äpid alandavad läve, et laps üldse hakkab näiteks fotosid töötlema, aga muudavad ebatõenäolisemaks selle, et noor looja astub üle äpi poolt pakutavate lahenduste piiridest, teeb midagi täiesti uut ja üllatavat. See on erinevus mitte üksnes pimikus filmiilmutamise ajastuga võrreldes, vaid ka võrreldes fototöötlusega arvutiprogrammide abil. Loomingulisus küll, aga väga kitsastes raamides, kellegi teise ette antud valikute piires.