Sass Henno: oma maine, mu kallis Eesti, pead sa ise ehitama

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sass Henno
Sass Henno Foto: Jaanus Lensment

Reklaamiagentuuri Spring tegevjuht Sass Henno pöördub Postimehe arvamusportaalis uut tunnusmärki otsiva Eesti riigi poole, nimetades loomulikuks, et riik ei oska tellida asju, millest ta midagi ei tea. Et uue tunnusmärgi leidmine ei läheks maksma miljoneid eurosid ega nõuaks aastatejagu töörühmade elutunde, teeb ta oma pakkumise.

Kallis Eesti, Sa pole viimasel ajal olnud just liiga tark teenuse tellija. Mitte et ma haava soolata tahaks, aga see mulje on jäänud viimasel ajal meist paljudele. Nüüd on sul uut tunnusmärki vaja. See mõte, et «Welcome to Estonia» pole töötanud nii nagu vaja, kõlas eile Telliskivi loomelinnakus ja troonis Postimehe esikaanel.

Ja on ka põhjust. Vana märk ei tassi meid edasi. Ettevõtjad ei näe selles kasu, investorid ei näe selles sisu ja turistid ei saa sellest aru. «Welcome to Estonia» aitas meid sama palju kui see, et me oleks Tallinna lahte Naissaare taha suure siili ehitanud. Ja Tanel Padar oleks sellest laulnud.

Kallis Eesti, ära muretse, ma ei taha sind süüdistada. Sest ka ma ise olen vahel tellijana nõutu. See on loomulik, et sa ei oska tellida asju, millest sa midagi ei tea. Ma hakkan oma Otepää majal katust vahetama ja usu mind, ma olen ka püsti hädas. Äkki olen samuti varsti naabritele naeruks ja katus pole isegi läbi mobiilikaamera vaadeldav. Umbes nagu satud naeruks sinagi, kui pead hankima uue kodulehe, viaduktiehituse või ütleme siis, et tunnusmärgi. Me mõlemad riskime sellega, et laseme raskelt tulnud raha arutult tuulde. Et seda ei juhtuks, me peame muutuma, õppima, süvenema ning siduma spetsialistidele kulutatava raha nende vastutuse ja töötulemusega.

Ja mu kallis, nagu sa isegi tead, raha meil liiga palju just ei ole. Sellepärast kirjutan sulle täna, et teha oma pakkumine. Et see ei läheks kunagi maksma arutuid miljoneid või aastatejagu töörühmade elutunde.

Esiteks ei aita ettevõtjat see, kui anname talle tähendustühja logo. Ei aita ka see, kui anname hüüdlause ja jutupaunatäie lugusid sellest, kui ilus loodus, vanalinn või kultuuripärand siin on. Ettevõtjat aitab see, kui meie ärikeskkonnas, kus me tegutseme, on sisuline strateegiline eelis. Me ei saa lubada, et meie riik on nagu häbelik poiss tantsusaali nurgas, kellel on kaelas suur silt «Olen vahva sell», aga kuna sul rohkem pole midagi öelda, siis keegi sinuga pärast koju ka ei tule.

Teiseks ei tohi me mõelda, et Eesti tunnusmärk on midagi sellist, mis kirjeldab midagi, mis me juba oleme. See on nagu 23-aastane noor, nagu sa meil oled, üritaks tööle kandideerides CVs rõhutada, kuidas ta juba kaheksakuuselt esimesi sõnu ütles. Jutuks tore, aga tööandjale tühine. Tema tahab kuulda, kuidas sa tood kasu talle täna. Ja tulevikus. Mitte eile.

Seega palun ära kuula uuringuid, mis ütlevad, et sinu müügiväärtusteks on ilus loodus, hea toit või innovaatiline start-up mõtlemine. Loomulikult on need armsad asjad, aga sinu mainet ei loo miski, mille heaks sa ise midagi teinud pole. Oma maine, mu kallis Eesti, pead sa ehitama ise. Ja sinu teod ehitavad su narratiivi. Igaks juhuks ütlen, et see pole nali ja ma EI arva, et tigu peaks järgmine sümbol olema.

Uus märk peab tõukuma tegudest, milles on meil kõigil oma roll. Me vajame taustsüsteemi, kus saame arendada riiki, koos sellega, et arendame oma äri. Seda taustsüsteemi saame me koos arendada. Kui me seda koos ei tee, võivad ettevõtjad hakata tundma end tahavõtjatena, kui nüüd väga brutaalselt väljenduda. Aga vahepeal on vaja otse öelda, et suhted selgeks saaks. See, et me saame üksteisele asju öelda, on meie ühiskonna kvaliteet. Ja nüüd jõuan oma pakkumiseni.

Ma tahaks, et Eesti uus märk olekski Eesti Kvaliteet. Estonian Quality. See võiks olla meie strateegiline positsioon kas või järgmiseks sajaks aastaks, et me kõik töötame Eesti Kvaliteedi heaks. Oma tuntusega üksikule saarele sattunu strateegiline valik ei ole see, mida liivale joonistada, vaid see, kas jääda laagrisse või ehitada paat. Me peame ehitama paadi, mis aitab ettevõtjaid eksporditurgudele. Ja märgi esimene elutest on see, kas ettevõtjad näevad sellest kasu või mitte.

Eesti Kvaliteet on tunnusmärk, mis kirjeldab kogu riigi alusprotsesse. Kvaliteetne seadusloome, kvaliteetne halduskorraldus, kvaliteetsed, lugupidavad ja austavad asutuste- ja inimestevahelised suhted. Kvaliteetne baasstruktuur ühiskonna toimimiseks.

Eesti Kvaliteet algab meie jaoks juba haridussüsteemist, mis ei tapa loovust. Liigub sealt edasi ettevõtluskeskkonda, mis ei pärsi kasvu. See toob esile usaldusväärsed ettevõtjad, kes austavad turgu, maksavad makse ja on riiklikult krediidivõimelised välispartnerite jaoks. Eesti kvaliteet kehtestab end Eesti teadussaavutuste abil. See loob riikliku kvaliteedistandardi iga ministeeriumi vastutusalas ja jätab turundajatele vabad käed, kuidas seda enda kasuks pöörata. Eesti ettevõtjad on täna nutikamad kui mis tahes riiklik reklaamikontseptsioon, mis ütleb, kus peab rukkilillemuster paiknema ja kui kaugel alaservast võib olla «Tere tulemast Eestisse» tervitustekst.

Eesti Kvaliteet on märk, mille riik saab kinkida ettevõtjale selle eest, et ettevõtja loob keskkonna, kus nii kohalikul kui külalisel on hea. See on toit, teenindus, teaduskompetentsid ja tööjõukvaliteet, see on infrastruktuur, e-lahendused ja suhtlusoskus nii külakõrtsis kui rahvusvahelisel tasandil. See on kõik, mida me arendame praegu eraldi oma elus ja oma äris.

Kallis Eesti, ma nimetan sind siin tihti kalliks, sest ma tegelikult olen mures meie rahaasjade pärast. Ma ei taha vinguda, aga ütlen ausalt, et me peame planeerima arukamalt. Mina ja sina ka. Sa pole mulle ammu enam taskukohane, aga ma luban sulle, et ma ei lähe ära, sest ma armastan sind. Ma armastan su keelt, ilu ja iseseisvust ja veel sadu pisikesi detaile, mida ma kellegi teise juures märganud pole. Aga ära võta seda iseenesestmõistetavalt. Sest Läti on ka päris nõtke ja mu üks raamat on läti keelde juba tõlgitud.

Kallis Eesti, ära karda, ma ei küsi sult oma raha tagasi. Maksud on maksud. Ja meil ei läinud täna kaua. Aga siiski, ma tahan, et sa teeks nii, et kunagi ka mu lapsed tahaks siin kasvada, koolis käia ja oma ettevõtteid asutada. Et mu ärid töötaks siin. Ja mu eestikeelsete raamatute lugejad elaks siin. Ja ma loodan, et kunagi aastate pärast, kui su majandus on vanem kui 23 aastat ja mina veel vanem, siis me vaatame tagasi sellele kevadele ja tunneme, et me alustasime koos midagi õiget. Ja midagi suurt. Mida aastakümnete pärast teatakse terves maailmas kui Eesti Kvaliteeti.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles