Loomulikult loevad inimesed ka igasugu rumalusi ja ei saa öelda, et lollide lugema õpetamisest poleks kahju üldse sündinud. Siiski ei tundu Baillet soovitus – «ära visata või unustada» – nende kahjude vähendamiseks kohane lahendus olevat, pigem vastupidi: korralikul fundamentalistil ongi ainult üks raamat, aga selle eest mitu püssi selle toetamiseks…
Mu meelest võime üsna rahuliku südamega üldistada, et XIX ja eriti XX sajand oli kõiki tervemõistuslikke kaasava üldhariduse ja massilise raamatulugemise edulugu. See tehnoloogia oli nii levinud ja loomulik, et õigupoolest oli vähemalt tavalisel inimesel vähe põhjust mõelda, mida kõike see andis. Alles nüüd, kui näeme lugemisharrastuse kuhtumist, ilmub meie ette valus küsimus: võib-olla oleme sülitanud vanasse kaevu enne, kui uus valmis. On hoiatavaid märke sellest, et keskendunud ja tunde kestva lugemise kadumine ei jäta puutumata inimese mõtlemis- ja sooritusvõimet ka näiliselt kaugetes valdkondades. Üks näide Soomest on, et tuleb juurde neid õpilasi, kes väljaspool kooli üldse ei loe ja nad saavad kehvemaid tulemusi ka matemaatikas ja loodusteadustes. Ei ole kahjuks tingimata nii, et rohkem tehnoloogiliste vidinatega veedetud aega väljenduks paremas probleemide lahendamise oskuses.
Ainuüksi see, et teid on lugema õpetatud, muudab seda, kuidas te asju tähele panete ja maailma tajute. Väga elementaarsel tasemel näitab seda Stroopi efekt. (John Ridley Stroopi (1897–1973) välja mõeldud katse on üpris lihtne, aga sel on suur tähtsus ja praktiline väärtus tähelepanu uurimises.) Inimesele näidatakse värvilist kirja ja palutakse öelda, mis värv see on. See ülesanne on väga lihtne, kui reas on juhuslikud tähed või suvalised sõnad. Kui aga kirjutada punaste tähtedega sõna «sinine» või lilladega «pruun» läheb asi väga selgelt raskemaks – inimestel kulub Stroopi testi lahendamiseks palju rohkem aega. Kui tekst ja värv on vastuolus, hakkavad kaks erineva sisuga infot peakeses konkureerima – kalduvus on pigem lugeda kõvasti kirjutatud värvinime kui öelda, mis värvi näeme. Ilmne näide, et vanemad ja kooliõpetajad röövisid teilt puhta looduslapse oleku, nakatasid teid kultuuriga, muutsid teid kui inimest jäädavalt.