Vähem võimekad eelistagu kutseõpet
Vähetähtis pole ka eeldus, et kõrgemal tasemel akadeemiline kõrgharidus suunaks ehk akadeemiliselt vähem võimekaid noori kutseõppesse, kus nad ennast märksa paremini võiksid realiseerida. Kõrgharidusega inimeste üleproduktsioon on muuseas muutunud suureks probleemiks ka Soomes, kus kõrgharidusega töötute arv on tõusnud läbi aegade kõrgeimale tasemele (ligi 60 000). Soomlased süüdistavad kõrgharidusega inimeste suures tööpuuduses puudulikke tööturuprognoose ning on samuti mures kõrghariduse liigse kättesaadavuse pärast, mis noori kutseõppest eemale meelitab.
Stipendiumitel tuginev tasuline õpe paneb nii tudengid kui kõrgkoolid rohkem pingutama. Erinevalt kohustuslikust «kõrgharidusmaksust» saab tudeng ise valida, kuidas oma õppekulusid finantseerida. Väheneb väljakukkujate ning akadeemilisel puhkusel viibijate arv, kuna kõrghariduse taotlejad hindavad oma võimeid loodetavasti paremini.
Näiteks Tallinna Ülikoolis kõrgharidussüsteemi probleeme lahkava doktoritöö kaitsnud Janne Pukk tõi oma viimases Postimehe artiklis (02.09.2010) muu hulgas esile, et kõige suurem nominaalajaga lõpetajate hulk Eestis on just tasulises õppes. Seega ei vasta tõele tudengiorganisatsioonide väide, nagu sunniks tasuline kõrgharidus tudengit õpingute ajal tööl käima ning takistaks õpinguid. Vastupidi, tööle võetakse koolipingist enamasti just riigieelarvelistel kohtadel õppivaid tudengeid, kellele akadeemilise puhkuse võtmine ei too kaasa mingeid rahalisi kohustusi.
Stipendiumid riigiasutustelt ja ettevõtetelt
Lisaks võiks suureneda ettevõtjate ja kõrgkoolide sidusus kõrgharidussüsteemi arendamisel – ettevõtjad koos kõrgkoolide ja riigi panusega võiksid luua stipendiumite süsteemi, mis aitab kõrghariduse eest tasuda võimekamatel tudengitel või materiaalselt vähekindlustatud tudengitel.
Näiteks Eesti haiglad või haigekassa võiksid panustada arstieriala tudengite stipendiumitesse küll, kuna eeldatavasti enamik neist tudengeist oma karjääri seal ju alustavad. Sama kehtib ka pankade, advokaadibüroode, IT-firmade ja miks mitte ka riigiasutuste kohta, kes vajavad kõrgelt koolitatud spetsialiste.
Tahaksin ka rõhutada, et ülaltoodud ettepanekud ei pretendeeri ainsale tõele, kuidas kõrgharidussüsteemi edaspidi rahastada. Kuid seda võiks vähemalt arutada. Kokkuvõttes võiks välja joonistuda mingi selge kava, kuidas kvaliteetne kõrgharidus kõigile nende võimete kohaselt kättesaadavaks ja atraktiivseks muuta.
Artikkel ilmus Postimehe lisalehes Kõrgharidusfoorum, mille väljaandmist rahastas SA Archimedes.