Kuni valimiste trikoovoorus puid ja maid kokku lubatakse, on meie valveta piir jumala hooleks ning eripedagoogid valmistuvad mornilt vaikides koolide sulgemise käsku täitma. Õiendada ei saa – riigikogu vahetumise käigus tõenäoliselt lahkuva ministri otsus on tehtud ja vastuhakk võib maksma minna koondamistasud. Teate küll, kuidas nende asjadega on …
Samas näen ümbruskonnas, kui väga on praegu vaja eriliste lastega tegelemiseks pädevaid pedagooge, klasse ja koole. Tuleneb see saastunud keskkonnast, toidulisanditest ja säilitusainetest või evolutsioonilistest vingerpussidest, aga erilistest erilisemaid on iga uue põlvkonna laste seas üha rohkem.
Piirivalve hävitamise tõttu Soome bussijuhiks ja algklassiõpetajaks lahkunud pere kirjeldab, et seal on igas koolis mitu eriliste klassi, mille juurde palgatud eripedagoogid saadavad teisema temperamendiga noori ka vahetunnis, sööklas – kõikjal. Eestis ei saanud lasteaias lapsevanemate tähelepanu nende võsukese iseärasustelegi juhtida, abi otsimisest rääkimata – üldine mentaliteet ei võimalda. Veel?
Kui tavakool on lapsele liig
Kõik me oleme erilised. Nihkes ajukeemia või geneetikaga laste seas on erilisemaid, kes vajavad nii emade-isade kui ka õpetajate erilist tähelepanu ja teadmisi. Ning erilisemad on olnud eraldi koolides, kus nad ei saa haiget, kus neid arendatakse professionaalselt ning nende vanematel ja õdedel-vendadel lastakse ka millelegi muule kui erilisimale elada.
Tavakoolides on erilisemate protsent iga aastaga üha suurem. Suure kooli paabelis ei joonistu protsessid ja põrkumised üldises kaoses nii selgelt välja kui väikese kooli soojas-sõbralikus peres. Küll aga kinnitab ühe Tallinna kombinaatkooli väikeklassi õpetaja, et ka tavaklasside lapsed tahaksid väikeklassi, sest see on kujunenud humaan-elitaarseks oaasiks.