Teine, põhimõttelisem, kuid siiski mitte radikaalne muudatus oleks üleriigilise kompensatsioonivooru täielik kaotamine. Kõik parlamendikohad võiks ära jaotada ringkondades lihtkvoodi ja suurimate jääkide põhimõttel. Ka praegune valimissüsteem kasutab ringkondades lihtkvoodi põhimõtet, kuid jääkide asemel kasutatakse üleriigilist vooru. Põhiline on, et kõigi kohtade jaotamine ringkonna tasandil teeks suure sammu süsteemi lihtsuse ning arusaadavuse suunas. Lisaks annaks see kehtiva süsteemiga võrreldes veidi proportsionaalsemaid valimistulemusi – ka viimaste valimiste proportsionaalsus oleks tõusnud, kuigi vaid pisut. Kaks väiksema häältesaagiga erakonda (Vabaerakond ja EKRE) oleksid saanud 1-2 kohta rohkem, kui nende häältesaak seda proportsionaalselt võimaldanud oleks; Reformierakond aga 1 koha vähem «õiglasest» jaotusest. Sisuliselt tähendab see, et rollid oleksid vahetunud – väikse eelise oleks saanud väikeerakonnad ning võitjad oleks pandud pisut kehvemasse positsiooni. Samas kui valimiste üldine proportsionaalsus jääks samaks või isegi pisut paraneks, siis valimissüsteemi läbipaistvuse märkimisväärse kasvu huvides tasuks seda muudatust siiski kaaluda.
Ei pea kartma, et kirjeldatud muudatused rikuksid oluliselt jõudude vahekorda parlamendis ning teeksid koalitsioonide moodustamise raskemaks – killustumise vastu töötab juba praegu 5-protsendiline valimiskünnis. Proportsionaalsem valimissüsteem tähendaks rahva arvamuste täpsemat esindatust riigikogu hääletustel ja valitsuse moodustamisel, aga ka õiglasemat erakondade rahastamist, mis sõltub otseselt parlamendis saadud kohtade arvust. Kompensatsioonivooru kaotamine tooks kaasa arusaadavama valimissüsteemi ning saadikute selgemad seosed ringkondadega. Parlamenti ei pääseks enam nõrga mandaadiga erakonna nimekirjas kõrgele seatud saadikud – julgen arvata, et seeläbi kasvaks rahva usaldus parlamendi ning kogu poliitilise süsteemi suhtes.