Jaana Padrik: digikaart aitab rutem kohale

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jaana Padrik
Jaana Padrik Foto: Siseministeerium

Häirekeskus võttis 2014. aasta suvel kasutusele operatiivteenistuste uue ühise töövahendi – geoinfosüsteemi GIS-112, millega peatselt liitub ka politsei, kirjutab häirekeskuse avalike suhete juht Jaana Padrik siseministeeriumi aastaraamatus. 

 

GIS-112 on digikaart, mis muudab kiiremaks ja täpsemaks nii abivajaja asukoha väljaselgitamise kui ka abi teelesaatmise ja kohalejõudmise. Häirekeskuse päästekorraldaja arvutis oleval digikaardil positsioneeritakse hädaabinumbrile 112 helistanu asukoht, kusjuures lauatelefonilt helistaja asukohta näeb häirekeskus aadressi täpsusega, mobiiltelefonilt helistaja asukohta piirkonna täpsusega. Päästekorraldaja täpsustab helistaja ütlusi ja digikaardi otsinguvõimalusi kasutades ise abivajaja asukoha.

Digikaart näitab ära sündmusele lähimad või kiireimad abiosutajad ning kiireima teekonna sündmuskohale. Kogu see info edastatakse elektrooniliselt häirekeskusest kiirabi- ja päästeautode arvutites olevale digikaardile. Niisiis on tegu abivajaja asukoha tuvastamisega digikaardil ning vajaliku info elektroonilise edastamisega kiirabi- ja päästeautodele.

Inimesi on lihtsam metsast otsida

Uue töövahendiga saavutatav suurim muutus võrreldes varasemaga ongi see, et  digikaardisüsteemiga on häirekeskusel võimalik kiiremini ja täpsemalt määrata ära õnnetuse koht ning leida kiireim abiosutaja. Samuti saab kiiremini anda väljasõidukorralduse, näha kaardil kiireimat sündmuskohale sõitmise teekonda ning abi jõuab rutem kohale.

Abivajaja asukoha positsioneerimisest digikaardil on eriti kasu siis, kui helistaja ei viibi asustatud kohas ega tea, kus ta parajasti asub, näiteks metsas või rabas eksinuna või liiklusõnnetuse korral, kus oma asukoha kirjeldamine on keeruline.

Süsteemiga liitub peagi ka politsei

Uus töövahend on esmakordselt Eestis välja arendatud just operatiivteenistustele mõeldud tervikliku infotehnoloogilise lahendusena. See hõlmab kogu tegevusahelat alates hädaabikõnest häirekeskusesse kuni abi jõudmiseni sündmuskohale.

GIS-112ga töötavad samas infosüsteemis nii häirekeskus kui ka sündmuskohale sõitvad kiirabi- ja päästemeeskonnad. Projekti arendatakse edasi ning järgmiste arendustega on sellega kavas liita ka politsei ning kõne alla võib tulla ka merepääste ühendamine süsteemiga.

Häirekeskuse, päästeameti ja kiirabibrigaadide ühine uus geoinfosüsteem on vajalik arendus ja eelprojekt ühele hädaabinumbrile 112 üleminekuks. Innovaatiliste infotehnoloogiliste lahenduste ja töövahendite üha suurem ühiskasutus operatiivteenistuste vahel ühtlustab hädaabiteenuse kvaliteeti ja kiirendab abi jõudmist abivajajani olenemata tema asu- või elukohast. Selle tulemusena väheneb tulekahjudes hukkunute arv, suureneb edukalt elustatud patsientide arv ning väheneb tulekahjude, õnnetuste ja avariide rahaline ja keskkonnakahju.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles