1032. aastal läks Novgorodi väesalk Ulebi juhtimisel sõjakäigule Uuralite lähistele. Seal kohtusid novgorodlased mansidega, kes suurema osa venelastest maha tapsid ja «koju pöördusid vaid vähesed». 1187 lõid Novgorodi maksukogujaid maha nii komid kui ka jugralased. 1193. aastal siirdus järjekordne Novgorodi väesalk eesotsas vojevood Jadreiga jugralaste juurde heas usus maksu koguma, ent suurem osa venelastest löödi taas maha ning «vähesed pääsesid põgenema».
Veel XVI sajandil ei tahtnud jugralased vene maksukogujatest midagi teada. Vahelduseks käisid mansid ise vene linnades maksu kogumas, mida kroonikates veidral kombel rüüstamiseks nimetatakse. Niisugune verejanulise obiugrilase kuvand on vene kroonikates domineeriv. Muud iseloomustust sealt peale vägivaldsuse ja kurjuse hantide ja manside kohta leida polegi.
Soomeugrilaste vaikus ja rahu
XIX sajandil muutus soome-ugri pilt aga täielikult. Korraga hakkasid teadlased soomeugrilasi kirjeldama kui vaikseid ja vaoshoituid. Kõik oli äkki muutunud, soome-ugri kurjusest ei olnud enam jälgegi.
Iseloomulikult toimus see suhtumise teisenemine mordvalaste kirjelduste puhul. Näiteks Pavel Melnikov (1818–1883) kirjutab XIX sajandi keskpaiku, et mordvalased on imelikult vaiksed, rahulikud, tagasihoidlikud ning nende seas ei esine peaaegu üldse tapmisi. Käsitlustes pole jälgegi varasemast arusaamast, et Mordvamaa on üks maailma tähtsamaid kõrilõikajate kogunemispaiku.
XIX sajandil muutus Lääne-Siber populaarseks teadlaste ja rännumeeste sihtkohaks. Üsna üksmeelselt iseloomustasid kirjamehed neenetseid, hante ja mansisid kui tagasihoidlikke, vaikseid, külmaverelisi, heasüdamlikke, mõõdukaid, rahuarmastavaid, kuulekaid, leplikke, rahulikke, häbelikke, tuimi, flegmaatilisi, kinniseid, kannatlikke, ujedaid ja eriliselt endassesulgunuid.