Baudrillardi «Simulaakrumid» tõlgiti vene keelde 1990ndate lõpul ja see sulandus kohe Vene poliitilisse kultuuri ja ajakirjandusse. Vene ajakirjanikud kirjutavad pidevalt simulaakrumitest ja postmodernismist. Kuid Venemaal on oma postmodernistlik koolkond, kes on paljudes asjades palju äärmuslikum kui lääne oma.
(Muide, kui võtta Baudrillard ja Foucault ja kujutada ette, et nad ei kirjuta mitte läänest, vaid Venemaast, annab see asjale hoopis uue ja veidra nurga.)
Nõukogude ajal ei olnud mingit tõde ja see domineeris nõukogude kultuuris palju enam kui läänes 1970ndatel. Arusaam, et kommunism on vale, aga me elame nii, nagu see oleks tõde, hoiame ülal simuleeritud tegelikkust – see oli palju olemuslikum viis teadvust kujundada. Tolle aja kirjandus räägib teadvuse fragmenteeritusest ja identiteedi lahustumisest. Vaata Nõukogude Vene avangardkunsti – suur osa räägib murtud teadvusega nõukogude inimesest, kellele era- ja avalik elu olid vastandid.
Niisiis toimis idee, et inimene on lõhestunud, et ei ole lugu, on vaid alguse ja lõputa fragmendid, pigem nõukogude aja lõpuaastate kui lääne kultuuris. Ma arvan, et Venemaa läheb üsna oma radikaalse postmodernismi teed, sest ta pole seda mitte üksnes kujutanud, vaid seda elanud.
Järsku, hilistel 1990ndatel avastas Venemaa lääne viisi postmodernismist kõneleda. Ja järsku ei räägitudki muust kui simulaakrumitest ja Baudrillardist. See sobis inimeste kogemusega väga täpselt.
Kuid Surkov teeb enamat. Ta kasutab ära Venemaa väga laiska hilispostmodernismi või reaktsiooni postmodernismile. Postmodernism läänes oli ju vabastusprojekt, et leida vanade asemele uusi tõdesid, et kukutada autoritaarseid režiime, see oli üsna idealistlik ja revolutsiooniline projekt. Selle mõte ei olnud istuda, suitsetada kanepit ja targutada, et tõde pole olemas. Millekski selliseks sai see aastakümneid hiljem, kui oli käinud läbi ühiskonna filtrist ja õpetatud kesiselt ülikoolides ja antud sellega lastele põhjus vanemaid vihata. Sellest sai hilispostmodernism, mis ei hoolinud enam tõest, mis ütles, et ideaale polegi, millegi eest pole mõtet võidelda, mis on äärmuslikult relativistlik: Venemaa valetab, Ameerika valetab, keda huvitab. Surkov kasutab ära just seda postmodernismi vormi. See on radikaalne, enesehävituslik, küüniline ja kalkuleeriv.