Evelyn Kaldoja: metallkuuri kolimine

Evelyn Kaldoja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Evelyn Kaldoja
Evelyn Kaldoja Foto: Andres Haabu / Postimees

Ryanair kolib vaikselt oma Belgia põhibaasi eksitaval moel Brüssel-Charleroi’ks nimetatud (distants Charleroi’ ja Brüsseli vahel on 70 kilomeetrit) lennuväljalt päris-Brüsseli lennuväljale ehk Zaventemile, räägivad kuulujutud. Ning mõne rääkija arvates on see kolimine Iiri firma poolt ääretu ebaõiglus pärast seda kõike, mida vaene ja kole Charleroi’ linn neile suisa riigiabi kahtlusega kohtusse jõudnud toetuste näol pakkus.

Pole imekspandav, et suur osa reisijaist ebaõigluse üle ilmselt kära ei tõsta. Juba ainuüksi Zaventemile pääsemine on käkitegu võrreldes Charleroi’ga. Viimase tõttu õitseb Brüsseli Midi raudteejaama ümbruses nii laialdane piraattakso- ja -bussiäri, et sealt vahelt legaalse teenusepakkuja bussile jõudmine võib osutuda katsumuseks. Peale selle muidugi, et Midi ümbrus polevat just kant, kus hämaramatel tundidel ringi uidata.

Kui rääkida Valloonia majandusest, mida Charleroi’ lennujaam arendama peaks, siis tundub sealgi märkimisväärse tüki endale saavat just osa, mis ametlikust maksusüsteemist läbi ei liigu. Näiteks õõvastav taksomaffia, kes pakub isegi Euroopa kallimate linnade mõistes röögatute ning taksomeetril ja tšekil kajastamata hindade eest võimalust sõita lennujaamast Charleroi’ linna. Tundub, nagu oleks omavalitsus just taksojuhtide maksuvaba tulu jätkusuutlikkust silmas pidanud, kui pani bussid linna ja kümne kilomeetri kaugusel paikneva lennuvälja vahel liikuma üliharva ja vaid tööpäeviti üheksast viieni.

Kuna Ryanairi mudel tingib seda, et mõnikord tasub odava lennu nimel veeta päev transiitpunktis, tundub suisa vapustav, kui vähe on too omavalitsus huvitatud nende inimeste oma linna vaatamisväärsuste, poodide ja kõrtsidega tutvuma meelitamisest. Iiri odavlennufirma on Charleroi’d oma Euroopa keskusena pidanud 2001. aastast. Raske uskuda, et infrastruktuur selle ümber või linn ise võinuks varem olla praegusest veel jubedamas seisus. Ehk siis rohkem kui kümne tulu tooma pidanud aasta jooksul suhteliselt null arengut peale selle, et keset põldu on kerkinud turvaväravatega täidetud metallkuur, mille ümber maanduvad lennukid.

Hiljuti streikinud Charleroi’ lennujaama töötajate mure peatse Zaventemi eelistamise pärast paistab põhjendatud. Samamoodi tundub loogiline, et Ryanair üritab seal väikestviisi otsi kokku tõmmata. Kahtlane, kas muidu räpakuse, mahajäämuse ja korruptsiooni poolest tuntud koha võimud ilmutavad rahvusvahelises äris kandi keskmisest palju kõrgemat taset.

Näljasele valmis kala asemel õnge andmine tundub pedagoogiliselt igati õige. Paraku tuleb lisada, et mõni võib olla tasemel, kus isegi terve kala pihku pistmisest ei piisa – ta ei suuda seda ei soolata ega keeta, niisama soomustega ja toorelt närimisest aga mõnusat kõhutäit ei saa.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles