Mõlemad tingimused vajavad laialdasemat arutelu nii ohtude kui võimaluste osas, kuid vetoõiguse andmine vabakonnale tähistaks kaasamise kõige kõrgemat astet – võimustamist. Kuna hetkel töötatakse välja 2015. aasta riigikogu valimiste platvorme, siis kutsun üles aktiivseid kodanikke hääletama erakonna poolt, kes lubab anda vetoõiguse vabakonna esindajatele. Lisaks soovitan küsida erakondade esindajatelt konkreetseid tegevusi või kavasid vabakonnale vetoõiguse andmise elluviimiseks.
Viimaseks vabakonna kaasamist soodustavaks teguriks võiks olla juba algatatud liikumine «Rahva hääl riigikokku». Selle raames kaalutakse võimalust muuta mõned saadikukohad nn digitaalseks rahva hääleks, mis saaks hääletada seaduseelnõu poolt või vastu. Kuid kuna selline muudatus seadusloome protsessis nõuaks põhiseaduse muudatusi, siis tuleb sellist varianti tõsiselt analüüsida ning selle mõjusid kaaluda.
Kui juba põhiseaduse juurde minna, siis tuleks kindlasti läbi mõelda ka riigikogu liikmete tagasikutsumise võimalused neid volitanud hääletajate poolt.
Kokkuvõtteks võib öelda, et just tulevased riigikogu valimised, mille president 26.novembril välja kuulutas, on otsustava tähtsusega Eesti riigi arengus. 1. märtsil 2015 selgub, kas kodanikuühiskond areneb edasi. Kas vabakond saab tulevikus eelpooltoodud õigused, mis tasakaalustavad ühiskonda. Kõik sõltub kodanike häältest.
* Sõna «vabakond» tuli eesti keelde presidendi 2010. aasta sõnavõistluse tulemusena, tähistades mittetulundus- ehk kolmanda sektori kodanikualgatuslikku osa. Vabakonna moodustavad vaba- ehk kodanikuühendused, -liikumised, võrgustikud, seltsid jms grupid ning aktivistid. (Allikas: www.ngo.ee)
* Lisalugemist kaasamisest siin.
* Kohalike omavalitsuste korraldamise seaduses on vähemalt ühel protsendil hääleõiguslikel valla- või linnaelanikel, kuid mitte vähem kui viiel hääleõiguslikul valla- või linnaelanikul õigus teha kohaliku elu küsimustes valla- või linnavolikogu või -valitsuse õigusaktide vastuvõtmiseks, muutmiseks või kehtetuks tunnistamiseks algatusi.