Vastukaja: tarbijakaitse ei saa teha lapsevanemate tööd

, tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Tarbijakaitseamet on saavutanud just viimastel aastatel edu Jaanus Otsa artiklis («Ebaeetiline SMS-äri on võidetav», PM 5.08) käsitletud ettevõtlussektorite teenuste kvaliteedi ja korrektsuse tagamisel.


Internetiohud ja -teenused said tarbijakaitseameti teemaks juba siis, kui see üldsusele vaid põnev võimalus oli. Suure osa pakutavate teenuste tingimused on korrastatud ja teave nähtavaks tehtud just tänu ameti tegevusele.

Selle aasta plaanides on koostöös sideoperaatoritega tarbijakaitseameti juhend perioodiliste sisuteenuste pakkujatele esitatavate nõuete osas. Sarnaselt võiks jätkata, kuid see näiks ehk juba kohatu sabakergitusena. Tehtu on juba aastaid kättesaadav tarbijakaitseameti kodulehel aastaaruannetes.

Tarbijakaebuste lahendamise ja järelepärimiste vastamise kõrval teeb tarbijakaitseamet nii plaanipärast kui ad hock järelevalvet eri kaupade ja teenuste ning nende vastavuse üle kehtestatud nõuetele.

See hõlmab nii müügiedendust kui reklaami, tarbijate majanduslike õiguste kaitset (sh erinevate teenuste, sh sisuteenused, finantsteenused, kindlustuslepingud jne tüüptingimuste vastavuse kontrollimine) ja teisi tarbijale igapäevaselt olulisi valdkondi. Olgu siinkohal märgitud, et tarbijakaitseameti tegevusvaldkonda mahub ligi 30 seadust ja üle 200 alamakti.

On tõsi, et õigusaktid võimaldavad tarbijakaitseametil pöörduda maakohtusse ebamõistlikult kahjustava tüüptingimuse kasutamise keelamiseks.

Tarbijakaitseameti kohane volitus tuleneb tarbijakaitseseadusest. Ilmselt peab aga lugejale meenutama, et kohtusse pöördumine on äärmuslik abinõu ning see võetakse ette siis, kui kõik muud võimalused on ammendatud. Olgu lisatud, et kohtus käimine on päeva lõpuks siiski vaid tagajärg.

Praegusel, eelmise sajandiga võrreldes mitu korda kiiremini areneval kaupade ja teenuste turul ei ole paraku ainult tagantjärele tegutsemine võimalik.

Tarbijakaitseameti portfellis on juba ülekaalus teenused ja nende hulgas kasvab ennekõike keeruliste, sh ka finantsteenuste osa.

Amet on tõstnud oma kompetentsi ja võimekust nimetatud valdkondades ning võtnud suuna muu hulgas ka ennetus-koostööle eri ettevõtlussektori korrektsest kauplemisest huvitatud ühendustega.

Tarbijate suhtes ebakorrektne, ahistav ja seaduse piirimaid kompav või neid ületav käitumine osa ettevõtjate poolt annab märku lühiajalistest ja kitsarinnalistest plaanidest.

Viimased on kahjulikud nii tarbijale kui ka turul korrektselt tegutsevatele ettevõtjatele. Seetõttu ootab tarbijakaitseamet ka edaspidi tuge lisaks tarbijaorganisatsioonidele ettevõtjate ja erialaühendustelt. Kindlasti leiavad koha head ideed ja konstruktiivne kriitika oma valdkonda tõesti hästi tundvatelt inimestelt.

Kuid kõik see ei vähenda iga teenuslepingu sõlmimise läbilugemise tähtsust ning vajadusel täpsustavate küsimuste küsimist. Lapsevanemate tööd ei saa kahjuks teha keegi teine, kui lapsevanem ise.

Lapsele telefoni ostes või lepingut sõlmides tuleb kindlasti uurida ka erinevate piirangute seadmise võimalust, mida teenusepakkujad pakuvad just selleks, et vältida ebameeldivaid üllatusi arve saabumisel.

Aastaid on peetud iseenesest mõistetavaks, et lapsevanemad räägivad kommionude ja võõrastega kaasaminemise ohtlikkusest.

Miks siis meie, täiskasvanud, ei peaks lapsele mobiiltelefoni soetades või interneti kasutamist võimaldades rääkima ka nende võimalustega kaasnevatest ohtudest ning samas ka võimalustest, mida tänapäeva arenenud kaupade ja teenusteturg pakub.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles