Raamatupidaja Janek Stalmeister (40) on tavaline, silmatorkamatu ja töökas eesti mees. Tänaval talle järele ei vaadata. Tal pole ühtegi sõpra — Facebookis kuvamiseks.
Esimene mees Läänemerel
Hommikul läheb Stalmeister kontorisse. Vajaduse korral teeb ületunde. Saadetakse komandeeringusse – lendab nurisemata. Puhkehetked veedab naise, tütre ja pojaga. Külastab meelsasti perega Korkeasaari loomaaeda Helsingis ja Gröna Lundi lõbustusparki Stockholmis. Käib Alpides suusatamas. Suvel sõidab jalgratta ja rulluiskudega. Pühib higi ja sõidab edasi. Viimasel viiel aastal mängib talvel tennist. Ta ei kogu marke ega maale. Kasutab kodumasinaid vaid ettenähtud otstarbeks. Palka saab üle 20 000 euro. Mitte aastas, vaid kuus.
Mõnikord on tööandja saatnud teda ajakirjanikele firma asju selgitama, kuid isegi ajakirjanikud ei tunne teda nägupidi. Ta räägib lihtsalt ja arusaadavalt, kuid ka ettevaatlikult. Arvestab, et börsiettevõtte esindaja iga hooletult poetatud sõna võib põhjustada tormi. Mis sest, et veeklaasis.
Ta ei edvista, kuid ei hoidu ka irooniast. «Viking Line'i laeva on võimalik osta vaid Viking Line'ilt,» nähvas ta mullu Kuku raadio ajakirjaniku küsimuse peale, miks ostis Tallink Riia-Stockholmi liinile laeva konkureerivalt Viking Line'ilt.
Postimehe fotoarhiivis on temast ainult üks foto aastast 2005. Facebooki profiilipildiks valis ta 2010. aasta 13. oktoobril kajaka portree, mille alternatiiviks on veel foto inimese silmast või punavalgest meremärgist keset tühja vett. Kõik. Ajab haigutama.
Kuid sellel neljapäeval Swissoteli ballisaalis aasta ettevõtja galal varjutas Stalmeister kõik auhinnakandidaadid. Ei-ei, ta ei kandideerinud aunimetusele. Sellest hoolimata kogunesid vaimustatud ja erutatud fännid tema ümber nagu mesilased sülemisse. Kõik tahtsid õnnitleda, tutvumiseks silma vaadata. Hea, et ribadeks ei rebinud või laiaks ei litsunud. Kuluaarides tekitas ta rohkem elevust kui preemiasaajad.
Tema viis 2005. aastal Tallinki börsile. Aktsiate ostmisest kujunes moodsatele eestlastele midagi finantslaulupeo sarnast. Ma pole näinud Tallinki väikeaktsionäridest rusutumaid inimesi, kui laevafirma aktsia üha odavnes ja odavnes. Kuid esimest korda börsil oleku aja jooksul maksis Tallink 2013. aastal dividende.
Tema korraldas 2006. aastal soomlaste rahvusliku uhkuse pärisosaks kujunenud laevafirma Silja ülevõtmise Tallinki poolt. Soomlased said valust üle ja Tallink tõusis Läänemere kõige võimsamaks laevafirmaks.
Tema korraldab Tallinki laevade pardapoodide kaubandust, mis on tõenäoliselt maailma suurim laevafirma tax free poeäri.
Stalmeistril täitus nüüd 15 aastat Tallinkis.
«Mulle on tehtud pakkumisi ka teistest firmadest, kuid mul on Tallinkis huvitav, sest teen asju, mis on ainulaadsed ja Eesti äris sageli esmakordsed,» ütles ta.
Kuid mitte tööjuubeli pärast ei soovinud Eesti ärihaid nüüd Swissoteli ballisaalis Stalmeistri kätt suruda, vaid sellepärast, et temast sai sellel nädalal Tallinki juhatuse esimees. Ettevõtte senine käilakuju Enn Pant suundub Tallinki nõukogusse ja valitakse tõenäoliselt nõukogu esimeheks.
Kui Pant 1996. aastal rahandusministeeriumi kantsleri ametikohalt laevafirmasse suundus, siis õige pea, 1999. aastal kutsus ta ministeeriumis rahvusvahelisi finantssuhteid korraldanud Stalmeistri enda juurde ametisse.
Nüüd on Tallinki tormilise kasvu aastad läbi ja varem suuri muutusi juhtinud Stalmeister kavatseb firma sisemiselt tugevamaks muuta. Uute liinide avamist või järgmiste laevafirmade ostmist tema töölaual ei ole. Et rahule jääksid nii kliendid kui ka aktsionärid. Vähemalt nii selgitas ta Postimehele. Mida see ka ei tähendaks.
Ja lendama Tallink ei hakka, ehkki publik hakkas juba sellist pilti vaimusilma ette manama. Lendama hakkab Tallinki suuraktsionär Infortar. Arvatakse, et lendama hakkab Pant.