Erinevalt septembrikuisest rahvahääletusest Šotimaal, mille tulemusena šotlased napilt, aga kindlalt otsustasid jääda veel Ühendkuningriigi koosseisu, rahvaküsitlus Kataloonia iseseisvuse küsimuses üleeuroopalist erutust ei põhjustanud. Tõsi, esiteks polnud tegemist siduva ja ametliku referendumiga, teiseks õnnestus Hispaania keskvõimul õiguse ja kõverusega selle läbiviimist oluliselt takistada ja mõjutada ning kolmandaks on küllap õigus ka neil, kes väidavad, et erinevalt Šotimaast on Kataloonia iseseisvuse teema noor ja päevapoliitiline ning asi olekski lõppotsuse tegemiseks ebaküps.
Tõenäoliselt oleks katalaanidel ilma šotlaste (ja kaugema Quebeci) eeskujuta kehvemini läinud, Madridi surve oleks olnud tugevam ja lootus väiksem. Šotlased kehtestasid Euroopas põhimõtteliselt uue normi. Korrektsem oleks öelda, et see norm õiguslikult kehtestati ikka liitriigi pealinnas Londonis, kuid loomulikult mitte kohaliku huvi ja surveta. See uus norm ütleb, et liitriike, mis ajalooliselt Euroopas kujunenud, võib rahvaste demokraatlike soovide järgi tükeldada, riigipiire muuta ning sõlmida lahutuslepinguid ilma sõja ja vägivallata.
Šotimaal see seekord ei sündinud, aga tee näidati kätte ja raske on ühelgi keskvalitsusel tulevikus pikalt ja püsivalt keelduda mõne iseseisvusreferendumi sallimisest. Ja mis seal karta olekski, kui arutelu uue riigi tekke plussidest ja miinustest on olnud piisavalt pikk, mõistuspärane ja üldarusaadav. Nagu septembris näha oli, otsustas Šotimaa elanike enamus ikkagi uniooni jäämise kasuks, mis sest, et Londoni parteiülemad tegid oma poliitilises kampaanias suuri ja rumalaid vigu, kallutades kõhklejaid sellega iseseisvust pigem pooldama.