Rahandusminister Jürgen Ligist tühjaks jäänud tooli täitis Reformierakond tugeva spetsialisti Maris Lauriga. Kauase välisministri Urmas Paeti Tallinna-Brüsseli teljel võbelenud valiku langemise tagajärjel saavad aga nüüd ametikõrgendust tuntud poliitikud, kel uues rollis tuleb end veel tõestama hakata.
Juhtkiri: parim valik parteile, aga Eestile?
Välisministrikandidaat Keit Pentus-Rosimannus on varasemaltki toimetanud Islandi väljaku ministeeriumi välispoliitiliselt laetud õhus, kui ta omal ajal minister Kristiina Ojulandi nõunikuna tegutses. Sellest on aga üle kümne aasta, ning edasi suundus tulevane Eesti välisametkonna juht hoopis munitsipaal-kommunaalpoliitika põldu kündma. Kogemusena on Pentus-Rosimannusel uues ametis kindlasti kasu varasemast riigikogu aseesimehe esindusrollist, tööst peaministri büroo juhina ning muidugi mitmeaastasest pagasist valitsuses keskkonnaministrina. Brüsselis kolleegidega laua taga vaidlemise oskusest ei peaks tal puudu jääma.
Võib uskuda, et Pentus-Rosimannusest kujuneb üllatusvaba ning korrektselt senist vagu ajav välisminister. Ta eilsetes kommentaarides kordusid ootuspäraselt sõnad «usaldusväärsus», «julgeolek» jne. Selleks aga, et koguda oma sõnale kaalu laiemas välis- ja julgeolekupoliitilises debatis, tuleb tal pingutada. Peaminister Taavi Rõivas ei kasutanud seekord võimalust tõmmata parteistuma mõni järjekordne ekspert, kelle tugevus oleks just välispoliitikas. Partei seisukohast oli Keit Pentus-Rosimannuse uuele kohale edasiliigutamine väga arusaadav, kuid laiemas pildis on tegu ikkagi välispoliitilise uustulnukaga.
Et Keit Pentus-Rosimannus nüüd keskkonnaministeeriumi suhtelisest obskuriteedist ühele kabineti võtmekohale edutati, näitab ka seda, et tema karjääri tõkestanud Autorollo skandaali veskikivi on murenema hakanud. Teatavasti ei leidnud Harju maakohus suvel transpordifirmas Autorollo tsiviilasjas, et Keit Pentus-Rosimannuse vastu esitatud nõuded oleks põhjendatud, küll aga rahuldas osaliselt nõuded tema abikaasa Rain Rosimannuse ja muude kostjate suhtes. Kohtuasi kulgeb siiski veel edasi. Kriminaalseid süüdistusi Autorollo kaasuses tulevase välisministri vastu ei ole tõstetud.
Mati Raidma tulevase keskkonnaministrina on avalikkuse jaoks ootamatus selles mõttes, et tegu on hoopiski riigikaitse ja päästeküsimuste hea asjatundjaga, kes riigikogus kaitsekomisjoni juhtides valdkonna arendamiseks palju olulist ära teinud. Teistpidi on ka loomulik, et ühel hetkel saab poliitiku asjalik töö parlamendis tasutud ministriportfelliga. Kuna praegusel valitsusel on tööd jäänud veel viie kuu jagu, siis mingit jalgratast Raidmal oma uues ametis leiutada ei tule.