Eesti juhid on olnud üha varmamad Soome pihta puusalt tulistama. Vaid vähenegi süvenemine osutab aga, et neid kapriisseid torkeid ei tehta tugevuse positsioonilt, et nad ütlevad väga vähe Soome kohta ning palju Eesti ja tema nõrkuste kohta. Kaalugem paari keskset paradoksi. Esiteks, Soome Venemaa-poliitikat armastatakse meil kirjeldada ennastpetva lepitusena, Eesti välispoliitikat kaine põhimõttekindlusena. Kui vaatlejat, kes oludega lähemalt tuttav ei ole, teavitada vähemuste teemast, võiks talle andeks anda mulje, et venekeelne vähemus ei moodusta veerandit mitte Eesti, vaid Soome elanikest.
Teiseks võiks talle andeks anda järelduse, et kahest riigist on Eesti, mitte Soome see, kel on olemas iseseisev kaitsevõime ja arvestatav heidutus. Et Soome, mitte Eesti sõltub oma püsimises täielikult kaugete liitlaste heast tahtest ja ohverdusvalmidusest. Et Soome, mitte Eesti väline sõltuvus on selline, et sellisel riigil ei saagi klassikalises mõttes olla huve. Huvid määravad mõistetavalt need, kes Eesti turvalisuse tagamiseks tuumarelvaga idanaabri vastu oma naha mängu panevad.
Kolmandaks üllataks vaatlejat, et kaht kõrvuti asetsevat riiki ei seo ühine üleüldine kaitseplaan Venemaa vastu. Kui vaenlane tuleb, on igaüks väljas enda eest.
Pöörame nüüd selle komejandiks kiskuva jutu õigetpidi. Soome on see, kellel on kaitsevõime, kodanikuriigi ühtsus ning huvid, mida president ja välisminister esindavad. Ning väärtused, mis meie õnneks on täpselt need, mis meilegi õiged on. Meil on Soomet vaja kaugelt rohkem kui Soomel meid. Võtkem mantra, et Soome peab kõigepealt liituma NATOga. Näib, et Eesti juhid ei saa aru, et kaitsetagatise nõutamine Helsingilt tähendaks Helsingi loomulikku huvi meie konfliktialti vähemuspoliitika vastu. Oleksime me üldse selliseks kompromissiks valmis?