Arvamusloos «Kaplanilaadne toode» (Postimees, 26.10) tunneb Kirde kaitseringkonna endine psühholoog Urve Kaur muret, et kaitsevägi üritab psühholoogi suukorvistada ning suruda teda jäika raamistiku, takistades nii tema tööd.
Kuigi kaplani ja psühholoogi funktsioon ja väljund on sarnane, on neil põhimõttelisi erinevusi. Kaplan kui sõjaväelane on ise osa süsteemist, ta on läbinud sõjaväelise väljaõppe ning talle on omistatud auaste; erinevalt psühholoogist, kes on täienisti tsivilist. Ilmselt ei saa luua eeldust, et väeosa psühholoog peaks olema ise ajateenistuse läbinud, nagu ei saa nõuda, et vangla psühholoog peaks olema kinnipeetav enne, kui ta seal psühholoogina tööle asub (samas, kas poleks see lausa filmilik edulugu?).
See ongi põhjuseks, miks tekib nii palju vääritimõistmist: pilt, mis kujuneb üksikute ajateenijate subjektiivsetest ütlustest, on ilmselt nii vildakas, et seda on raske isegi ette kujutada. Nii on tekkinud olukord, kus väeosa psühholoog teab reaalsest olukorrast kasarmus sama vähe kui kaadrikaitseväelane kohanemisraskustest. Vastuolude allikaks on see, et psühholoog ei suuda mõista militaarsüsteemi tervikuna ega oma ka objektiivset pilti ajateenistuses toimuvast. Inimene, kes ei suuda maaväe ülema poolt paraadil öeldud lauset naljana mõista, näitab selgelt, kui vähe mõistab ta militaarsüsteemi. Nii jääbki mulje psühholoogist kui võõrkehast, selle küllaltki suletud süsteem sees, kuhu ta üritab iga hinna eest muutusi sisse viia.
Ateistina suhtun ma organiseeritud religiooni pigem negatiivselt, kuid siiski jääb mulle arusaamatuks, miks proua Kaur selle vastu nõnda suurt viha peab. Nagu ta isegi mainis, tegemist on ju «maailma usuleigeima riigi sõjaväega». Väide, et meil on «priske kaplaniteenistus» on minu hinnangul selge liialdus. Kuna ma ise kordagi isiklikult kaplani poole ei pöördunud, siis minu kokkupuude temaga jäi põgusaks. Nägin teda pidulikel puhkudel mõnda kõnet pidamas ja paaril korral kogu teenistuse jooksul toimusid kaplani «eetikatunnid». Kaplani kõnede ajal pööritas nii enamik ajateenijaist kui ka kaaderkoosseisust silmi ja mõtles: «on nüüd siis tarvis selle jamaga rivistust venitada». Kaplani tunnid on muutunud ajateenijatele võimaluseks soojas auditooriumis tunnikese magada. Seega on kaplan tänases Eesti kaitseväes minu silmis hoopis ajale jalgu jäänud ja omaette nokitsev tegelane, kaugeltki mitte säärane autoriteet, nagu Kaur teda esitada püüab.