«Igas maakonnas on sadade kaupa inimesi, kellega peaks tegelema, et nad omandaksid tööleminekuoskused ega pätistuks,» rõhutab Linnus ja teeb tööandjate keskliidu ettepanekule vastukaaluks ning asjade parandamiseks omakorda ettepaneku: viia haridus- ja teadusministeeriumi all vaeslapse osas olev kutseharidus majandusministeeriumi alla. Või veel parem – luua uus asutus, tööministeerium.
Kohustusliku keskhariduse mõttest ei innustu ka üldhariduskoolide juhid ja õpetajad.
Pärnu Sütevaka humanitaargümnaasiumi direktor Andres Laanemets on küll päri, et kõik põhikoolilõpetajad peaksid õpinguid jätkama, kuid valikuvariante olgu praegusest rohkem. Ent praegune keskharidus ja õppekava standardid pole kõigile omandatavad ega jõukohased.
«Tekib küsimus, milliseid kompromisse peaksid õpetajad hakkama kohustusliku keskhariduse nimel tegema ja kas sel on mõtet,» lausub Laanemets.
«Eeskätt tekivad mured mitteeliitkoolidel, see tähendab kehvema kontingendiga koolidel,» ütleb Kadrina keskkooli õppealajuhataja Ingrid Vaikmaa. Pole just vaimuhiiglased kõik need, kes peavad kohustuslikus korras keskhariduse omandama! Keskkooli tabaksid samad probleemid, millega praegu maadeldakse põhikoolis.
Samas on selge, et mida kauem on noor kooli mõjusfääris, seda parem talle ja ühiskonnale. Kuid see ei tohi olla ainult kooli kohustus, vaid vastastikune vastutus, kohustus ka õppurile ja kodule.
«Üldhariduskoolidele tähendab kohustuslik keskharidus ilmselt seda, et kuidagimoodi tuleb anda niinimetatud keskharidus neile, kes astuvad küll gümnaasiumi, kuid kellele seal õppimine käib üle jõu, kes aga ametikooli ka minna ei soovi,» arutleb staažikas emakeeleõpetaja, Rapla ühisgümnaasiumi õppealajuhataja Aime Klandorf. Sellised tegelased ei suuda nominaalaja jooksul kooli lõpetada, kuid ilmselt ei tohi neid siis enam ka nimekirjast välja arvata. Mis saab niimoodi gümnaasiumihariduse kvaliteedist?