Nii ei ole ka praegu läbiräägitav kaubandus- ja investeeringute leping ELi ja USA vahel mitte ainult samm kaubanduslike ja investeerimissuhete laiendamise ja süvendamise poole maailma kahe suurima majanduskeskuse vahel. See on nüüd üha enam märk läänemaailma solidaarsusest ja poliitilisest ühtehoidmisest.
Euroopa Parlamendi praeguses tööplaanis on hulgaliselt teemasid ja vastuvõtmist ootavaid otsuseid, mida oma iseloomult võiks liigitada finantskriisi järel sotsiaalset rahu pakkuvaiks. Ülempiirid suurte pankade nõukogude liikmete töötasudele, rohkem naisi suurte börsifirmade juhtkondadesse, mobiilside rändlustasude ja pangakaartide tehingutasude kaotamine, tasustatud vanemapuhkuse pikendamine, reisijate – sh lennureisijate – tarbijakaitsealase õiguskaitse suurendamine, keskkonnaohtlike kilekottide keelamine, tarbijate senisest parem teavitamine toiduainete päritolust, sh nendest toiduainetest, mis saadud geenitehnoloogiaid kasutades.
Kõikide nimetatud teemade käsitlemine Euroopa Parlamendis peaks suurendama usaldust Euroopa Liidu institutsioonide ja liidu liikmesriikide kodanike vahel. See peaks osutama, et liidu institutsioonide tegevus ei ole suunatud pelgalt eliidile, vaid et püütakse lahendada ka tavakodaniku igapäevamuresid.
Kuid Euroopa Liidu traditsiooniliselt «pehme» kuvand hakkab nüüd, vahetult finantskriisi järel ning mõõduka majanduskasvu alguses, omandama üha enam ja enam karmi maailmapoliitika jooni. See ei ole kindlasti kerge väljakutse ei Euroopa Parlamendi ega tema valijate jaoks.
Paljud valijad, kes maikuus oma häält andes lootsid suurendada riikide omaetteseismist – nagu Suurbritannia Iseseisvuspartei toetajad – või taastada finantskriisi-eelseid suuri abivoogusid – nagu äärmusvasakpoolse Syriza koalitsiooni pooldajad Kreekas – või olid valmis vahetama selge vabaduse ja vastutuse ebamäärase «korra» ja «suuruse» vastu – nagu peaminister Viktor Orbani konservatiivset parteid Fidesz toetanud Ungari valijad –, peavad tõenäoliselt pettuma.
Nende toetatud saadikutel on soovi korral jõudu europarlamendi otsustusprotsesse aeglustada. Kuid sündmuste areng Euroopa piiridel võib muuta arutelud ELi vajalikkuse üle teisejärguliseks, tugevdada arusaama, et üksinda ja omaette ei suuda ükski Euroopa riik oma julgeolekut piisavalt kaitsta. Ehk mõtlesid nii septembris hääletuskastide juures paljud šotlased?
Euroopa Parlamendi uue koosseisu poliitilisi sõnumeid ei saa enam pidada traditsioonilisel moel Euroopa Liidu kodanikele suunatuks. Järjest enam on need mõeldud kogu maailmale.