Vaidlus jäätmeseaduse muudatuse üle pole diskussioon teemal, kas ja mil määral peab keskvõim sekkuma kohaliku elu korraldusse. Vaidlusaluse muudatuse tuum on elementaarne tõde, et kohalikul omavalitsusel ei tohi olla ebaproportsionaalselt suurt võimu jäätmevedude ja käitluse korralduse üle ning jäätmevedu ja käitlus peavad alluma tavapärastele konkurentsi- ja turutingimustele. Seejuures peab olema tagatud klientide efektiivne kaitse.
Jäätmeseadus ei sätesta omavalitsusele mingeid reegleid, kuidas kujuneb hind, mida vahendajana tegutsev omavalitsus jäätmete üleandmise eest küsib. Samuti ei reguleeri seadus, kes ja mismoodi teostab järelevalvet omavalitsuse tegevuse üle ning kes ja mismoodi kaitseb tarbijate õigusi. See tähendab, et omavalitsus saab määrata hinna, mida kohalik elanik või ettevõte peab tasuma.
Elanikule on omavalitsuse korraldatud jäätmeveoga liitumine kohustuslik. Seega, kehtestatavat teenustasu peab sõltuvalt konteineri suurusest maksma igaüks, keda seesama omavalitsus pole vabastanud jäätmeveoga liitumisest.
Seega võib väita, et vaidlusaluse sätte rakendamisel määrab omavalitsus monopoolses seisundis tegutsedes ise hinna teenusele, mille kasutamine on kohustuslik sisuliselt kõigile piirkonna elanikele ja ettevõtetele. Piir sundkorras ja omavalitsuse määratud hinnaga teenuse ning maksu vahel on väga õhuke.
Sisulist vastutust monopoolse seisundi kuritarvituste eest omavalitsused samas ei kanna, sest teatavasti ei vastuta kohalikud omavalitsused süütegude toimepanemise eest (see tähendab turgu valitseva seisundi kuritarvitamise kui väärteo eest näiteks juhul, kui omavalitsus kehtestab klientidele liiga kõrge hinna). Selline olukord on otseses vastuolus riigi karistuspoliitikaga konkurentsiõiguse valdkonnas, kus hiljuti hüppeliselt tõsteti konkurentsialaste väärtegude eest juriidilistele isikutele mõistetavate karistuste ülemmäärasid, ja seda just põhjusel, et senistel karistusmääradel puudus piisav rikkumisi ennetav mõju.