Jah, ligi kakskümmend aastat kulus otsusest teoni, ent nüüdseks on see sündinud ja tänavu lõpetas esimene lend vene noori, kes õppisid enamiku aineid eesti keeles. Nende akadeemilised tulemused võrreldes Eesti koolidega paranesid. Nende parem riigikeeleoskus tagab neile suuremad võimalused edasi õppida ja väljavaate paremini tasustatud tööle. See kõik on varasemate uuringutega tõendipõhiselt kindlaks tehtud. Jah, edu pole ühesugune mitte igal pool ja saab palju paremini, ent selgeks sai ka see, et need koolid, kes vastutöötamise asemel koos ministeeriumiga ühiselt püüdsid, saavutasid ka paremaid tulemusi.
Selle taustal on kahetsusväärne, et ametisse asunud haridusminister Jevgeni Ossinovski seadis eesmärgiks selle ülemineku «analüüsi» alla võtta, moodustades töörühma «probleemide selgitamiseks». On pretsedenditu, et töörühma ei komplekteeritud mitte sõltumatutest, sh välisekspertidest, vaid (koalitsiooni)poliitikutest, ajakirjanikest ning otseselt seotud ja vastutavatest haridustegelastest-direktoritest, mistõttu «analüüsi» tulemused on arusaadavalt ministri poliitilise tellimuse nägu.
Ida-Virumaal kandideeriva ministri huvid on mulle mõistetavad, troika-stiilis töörühma moodustamine aga vastuvõetamatu. Mis ei ole mõistetav, on sotsioloog Juhan Kivirähki käsitlus Postimehes, mis peaaegu sõna-sõnalt langeb kokku ideoloogilise argumentatsiooniga osalisele eestikeelsele õppele ülemineku vastaste poolt. Tõsi, Kivirähk ei vaidlusta otsesõnu üleminekut, vaid osutab justkui vajadusele olla paindlikum ning anda koolidele ja lastevanematele suurem sõnaõigus.
Ometi teame, et Tallinna ja Narva koolid (formaalselt nende hooldekogud) ei taotlenud mingit paindlikkust, vaid õigust jätkata vene keeles ja punkt. Kusjuures otsused võeti vastu peaaegu identses sõnastuses ja samal kuupäeval. Demokraatlikult! Kivirähk eeldab (küsitlusandmetele (?) tuginedes), et keegi ei vaidlusta eestikeelse õppe vajalikkust – vaidlustatakse küll, ja kuidas veel. Tallinna linnavalitsus on pöördunud isegi kohtusse, et saada koolidele õigus jätkata vene keeles.