Valimiste lähenedes teatavasti suureneb erakondade mure kodanike heaolu pärast. Et põhjamaise arhetüüpse mudeli järgi tekib heaolu ainult raske tööga, siis lubavadki erakonnad luua töökohti. Nad unustavad seejuures mõistagi, et erakonnad saavad luua ainult parteilisi töökohti oma liikmetele, mitte muid. Seda on ka tehtud, sest otse või varjatumalt ulatub puhast parteitööd tegevate inimeste hulk juba ammu sadadesse.
Erakondi finantseeritakse valdavalt riigieelarvest, mistõttu parteilised töökohad on sisuliselt muutunud avaliku sektori laienduseks ja maksumaksjate kuluks, mille eest vastu peaks saama avalikku hüvet. Mis see on ja miks ainuvõimalik süsteem, pole paraku võimalik välja selgitada. Uute parteiliste ametikohtade loomine on erakondade sees toimuva trügimise tõttu muidugi vältimatu. Siim Kallase hiljutise fantaasia järgi peaks looma koguni erilise lordparteilaste koja, sest ega eriti teenekatel ju sobigi matsparteilastega samas tares töötada.
Erakonnad, kes teostavad seadusandlikku ja täidesaatvat võimu, saaksid soovi korral luua töökohti juurde otse avalikest eelarvetest finantseeritavates valdkondades ja asutustes. Nagu üldteada, tegelikkuses on asi vastupidine. Pole vahet, kas tegu on politsei, kooli, päästeameti või tervishoiuga, ikka on poliitiline rõhuasetus olnud kärpimine, koondamine, tõhustamine, sisemiste reservide leidmine, mitte aga uute tööülesannete tekkel ka uute ametikohtade lisamine.
Kõige vähem on erakondlikel «töökohtade loojatel» võimet luua töökohti juurde erasektoris. Kodanike õigus tegelda vaba ettevõtlusega on sätestatud põhiseaduses ja see on nimelt õigus, mitte kohustus. Ja vaba ettevõtluse raameski ei ole ettevõtja esmane ülesanne anda tegevust palgatööjõule, vaid ikka saada tulu, maksimeerida kasumit. Töötaja on selles skeemis vahend, mitte eesmärk.