2014–2020. Bürokraatiamasin, eriti Euroopa Liidu oma, jahvatab aeglaselt, seega kuulutatakse kirjade järgi üheksa kuu eest alanud eelarveperioodi esimene taotlusvoor ilmselt välja mõne kuu pärast ning esimesed taotlused saavad oma toetusotsuse kätte uue aasta alul.
Määruse valdkondlikku mõju ei saa alahinnata, sest selle alusel jaotatakse loomeinkubaatoritele, valdkondlikele ja piirkondlikele arenduskeskustele ning loomeettevõtjatele järgmise seitsme aasta jooksul 16,1 miljonit eurot. Peale selle summa on valdkonnale eraldatud 3,9 miljonit eurot, mille kohta ütleb määruse seletuskiri: «Meetme ülejäänud tegevusi, milleks on «Loomemajanduse sidumine teiste sektoritega (suurprojektid)» ja «Loomemajandusalase teadlikkuse tõstmine», on kavas rakendada Kultuuriministeeriumi poolt kehtestatava toetuse andmise tingimuste käskkirja alusel.”
20 miljonit eurot pole just väike raha, seega on ülimalt oluline, et selle jaotamise alused ning soovitud tulemused on selgelt sõnastatud. Nii uues määruses kui ka määruse seletuskirjas jaotamiste aluste osas enamjaolt nii ongi, mis tuleneb ilmselt sellest, et uuel eelarveperioodil on meetme rakendusasutuseks kultuuriministeerium, mitte majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, nagu eelmisel perioodil. Meede on toodud valdkonnale lähemale, mis peaks vähendama möödarääkimisi ja loomemajanduse eripära ignoreerivaid ettekirjutusi, mis iseloomustasid eelmist meedet. Kuna olen ise üht valdkondlikku arenduskeskust juhtinud ning eelmise määruse kohta tagasisidet andnuna näen, et mitmed liiasused on uuest määrusest kadunud (nt vaid äriühingute tunnistamine kasusaajatena), kuigi ebaselgust on uueski määruses. Nii näiteks eristatakse seletuskirjas konjunktuuriinstituudi uuringule toetuvalt kolme tüüpi loomeettevõtteid: (a) need, «kellel on selged ärilised eesmärgid (müügitulu, kasum, töökohad)», (b) need, «kes suures osas riikliku või omavalitsuse finantseerimise toel korraldavad kultuuriüritusi, mis toovad riiki või regiooni nii sise- kui välisturiste ja suurendavad sellega regiooni ettevõtete tulusid ning parandavad regiooni mainet» ning (c) need, «kes suurendavad läbi kultuuri regiooni ja/või riigi tuntust ja toovad nii kaudselt riiki välisinvesteeringuid ja soodustavad rahvusvahelist äri». Seletuskirja järgi on määruses kajastatud tegevus suunatud eelkõige esimesele sihtrühmale, kuigi nimetatud kolme loomeettevõtte tüüpi on sisuliselt peaaegu võimatu eristada. Palju meil ikka on selliseid kultuuriasutusi, mis ei teeni mingit müügitulu ehk pakuvad oma teenuseid tasuta ning kus ei tööta ühtki inimest?