Tahaksin rääkida põhimõtetest, mis on kooseluseaduse filosoofiliseks tuumaks. Rääkida neist signaalidest, mida just seaduse samasooliste kooselu puudutav osa meile ühiskonnas edastab.
Toetudes moraali- ja poliitikafilosoofiale, millega ka igapäevaselt tegelen, uurin kõigepealt, mis on moraalinormid ja kust nad tulevad. Teiseks räägin sallivuse fundamentaalsest olulisusest individuaalses ning ühiskondlikus plaanis.
Kas moraalinormid on midagi, mida me loome, või midagi, mida me avastame? Esimesel juhul on selge, et just meie, inimesed, oleme vastutavad moraalireeglite sisu osas. Teisel juhul on tegemist arusaamaga, et moraalireeglid on olemas mõnes mõttes inimesest sõltumatult, need on näiteks loodud jumala poolt või kehtivad nad samamoodi nagu näiteks loodusseadused ja põhiküsimus on epistemoloogilist laadi – kuidas me saame teada, millised need kehtivad normid on?
Tänase ettekande kontekstis võtan eelduseks, et siiski meie ise oleme moraalinormide loojad.
Kuigi inimõigused on juurtega kinni mitmetes erinevates traditsioonides (Kantilik inimväärikuse teooria või erinevad religioossed tekstid inimeste fundamentaalsest võrdsusest), tahaksin täna rääkida liberalismist kui ühest asjakohasest allikast. Tahaksin pöörduda korraks ühe liberalismi suurkuju, J.S. Milli ja tema aastal 1859 ilmunud töö «Vabadusest» juurde. Ma leian, et sealne argumentatsioon on vägagi relevantne Eestis praegu seoses kooseluseaduse debattidega.
Erinevad inimesed kasvavad ja õitsevad erinevalt. Kuidas on võimalik ühiskondlik koostöö olukorras, kus me küll jagame põhivajadusi, aga selles osas, mis puudutab nö inimõitsengut ja arengut, on vajadused erinevad?