Need eestlased, kellega koos luurele võib minna, ei suru oma identiteeti jõuga teistele peale ega pea meid äravalituks. Nad ei taha olla osa rahvusest, mida hoiab koos karjakoera ja lambakarja dünaamika. Risti vastupidi, mida rohkem on haukujaid ja neile kuulekaid hapraid lambaid, seda enam jahtub arukate, võimekate ja mittehabraste inimeste huvi end selle maailmaga siduda.
Juba «rahvus» kõlab sõnana õõnsalt. «Rahvuslase» ees haigutab tänaseks «maru»-kujuline tühimik ning kui seda sõna kasutada, hakkab toas levima halba lõhna, sellist, mida interneti kommentaarium ja sotsiaalmeedia radikaalide töötundidel välja õhkavad. Rahvuslus kipub olema radikaalne. Radikaalsus on aga iga riigi ja ühiskonna suurim sisevaenlane, peletades eemale võimekaid ja väärtuslikke inimesi, laastates kultuuri. See lühinägelikkus on mind tõsiste rahvuslaste juures alati imestama pannud – ühelt poolt valutavad nad oma kogukonna pärast justkui enim südant, teisalt aga taastoodavad ise põhjust südant valutada. Aktsepteeritav rahvuskaaslane eksisteerib radikaali jaoks vaid udusel peegelpildil, päriselt kohtub ta pidevalt selliste inimestega, kes on tema nõudmistega konfliktis. Küsi vähem, saad rohkem.
Kasvõi puhtpragmaatiliselt vaadates oleks nii meie riigil kui ka kultuuril elujõulisest eestlaste diasporaast üksnes kasu, seda tuleks riiklikult kaitsta, hõlmata ja kasvatada. Minejaid ja ärakäijaid arvustades, noomides, tõrjudes ei hoita kedagi väärtuslikku paigal, küll aga lõhutakse nende tahet panustada, ehitada, tagasi anda ja paljudel juhtudel ka tagasi tulla – või oma lapsed, lapselapsed siia lähetada. Ärge alahinnake juurte sügavust. Kastke neid, kuid ärge uputage – ise samal ajal hüsteeriliselt näppu viibutades.
Põhiline oht, mida ma Eesti edasikestmisel ja kasvamisel näen, on liigne entusiasm.