Milline on elu hooldekodus ning kuidas paistab sotsiaalpoliitika ja (linna)võim sealtpoolt vaadatuna, kirjutab Iru hooldekodu asukas, kirjandusloolane ja ‑kriitik Arno Oja.
Arno Oja: kas hooldekodu on sandimaja?
Ennemuiste nimetati sotsiaalhoolekande asutust vaestemajaks, seegiks või vanadekoduks. Aja arenedes mõistete sisu teisenes ning nüüd eristatakse meil hooldekodusid, hooldushaiglaid ja erihooldekodusid. Paraku on süsteem sassis, erivajadustega inimesi palju ja õnnelik võib olla see, kes üldse kuhugi katuse alla saab majutatud.
Ent kahjuks jõuavad majutatute hooldusest massimeediasse üksnes halvad uudised ja rahvasuus käibib tänini kõigi hooldeasutuste kohta põlastava varjundiga üldmõiste «sandimaja». Arvatakse, et sinna saadetakse ainult luusereid, tüütuid vanureid ja kodutuid sante. Saadetakse surema, lootuseta elutarvilikule abile. Sarnast mentaliteeti soodustab hooldekodude töötajate vaeva alavääristav sotsiaalpoliitika, mille kohaselt hooldaja peaks tööturul ennast sandina tundma ja tüürima hooldatavatega käsikäes elu lõpu poole. Jõukail, nõukail ja edukail jalust ära!
Tuleb tunnistada, et kuni Iru hooldekodusse jõudmiseni mõtlesin ma ise «sandimajadest» üldjoontes samamoodi. Enam ma nii ei arva, sest näen siin iga päev, kuidas kõige kiuste tehakse oma tööd armastusega, tunnustades iga inimest. Kuid alustame süsteemist endast.
Sotsiaalhooldus ja vaatemäng
Eesti võimukoridorides arendavad kõik erakonnad vaatemänguühiskonnale (G. Debord) omast telemaastikupoliitikat. Kuni viimane võmm vaagib kättemaksukontoris, kaua võib võtta või jätta, organiseerivad kartulid ja apelsinid naabriplikaga pilvede all padjaklubi. Oma suvesangaridki tegutsevad mõlemal pool – ekraanil möllab kodustatud karupoeg Puhh, linnriik Tallinnas aga teeb tuntud reklaami‑ ja propagandaguru rahvale selgeks, et valimisplakatid, mis ei sisalda mingit uut teavet, on tegelikult kõige ehtsamad teabeplakatid. Muidugi võinuks kogenud mainekujundaja samadelt lähtealustelt tõestada ka vastupidist, ent kes maksab, see tellib muusika!
Hooldekodude asukad on dokumentide järgi «kas täielikul või osalisel riiklikul ülalpidamisel». Praktikas esindab riiki kohalik omavalitsus, Iru puhul seega Tallinna linnavõim, mis miskipärast on otsustanud meiega omalaadset võiduvõimaluseta kodumängu mängida.
Kui igasugu lühendeile altis Tallinnas on juba olemas oma politsei mupo ja pood Lipo, siis munitsipaalhooldekodu vaste oleks Muhk. Ent kus on Muhk, seal ka Lohk! Soliidselt kõrguselt vaadates näib iga muhk lohuna. Nii ongi Lasna‑ ja Pärnamäe vahel maalilises ürgorus asuv hooldekodu linnaisade meelest rohkem LOHK («lahkunuid on hooldada kulukas») kui Muhk.
Ja juba enne surma lahkunuina (vähemalt tallinlaste seast lahkunuina) keskerakondlik linnavalitsus meid käsitab. Rahvastikuregistri järgi oleme küll Tallinna elanikud, aga linnavõimude kehtestatud määruste kohaselt ilmselt mitte. Sest kuidas muidu seletada tõika, et kõigile tallinlastele makstakse sünnipäevatoetust (mida mõni siiani hellitlevalt «Savisaare rahaks» kutsub), hooldekodu asukad aga jäetakse sellest ilma? Kas järgmine samm on meiesuguste ilmajätmine tasuta ühistranspordist? Ehk oskab midagi kosta Tallinna sotsiaalvaldkonda kureeriv abilinnapea, kui ta järgmine kord Irusse oma eakaaslastele külla tuleb?
Kui sotsiaalhooldusele kulutatav raha aga on linna juhtametnike meelest tarbetu raiskamine, siis peab tahes‑tahtmata uskuma Rohke Debelakki ja valmistuma rahvahääletuseks. Hääletusele tuleb üksainus küsimus: kas linnavalitsus peaks kohe veel kord tõstma oma töötajate palka või siis suurendama nende töötasu? Meil valitseb demokraatia ja toimitakse täpselt nii, nagu rahvas nõuab!
Lubatud «riiklik ülalpidamine» aga on kahe otsaga mõiste. Muidugi, meil on kindel peavari, me saame kolm korda päevas enam‑vähem korralikult süüa ja hea tahtmise korral ka meditsiiniabi. Sellele minevate kulude katteks maksab igaüks meist 95 protsenti oma pensionist, seda pensioni suurusest sõltumata.
Kusagil on keegi välja arvutanud, et meiesuguste «riiklik ülalpidamine» maksvat 25 eurot ööpäevas ja omaosaluse puudujäägid katab Tallinna linn. Mida selle summa eest meile täpselt võimaldatakse, ei selgu kuidagi. Igatahes välisilmaga sidepidamine (internet, telefon) tunnukse olevat iga hoolealuse eralõbu, mille eest ta peab eraldi tasuma. Kust käsib riik selleks raha leida? Pensionist jääb meile umbes 10 eurot kuus, kui sedagi. Vägisi tekib vahel tunne, et riik (või omavalitsus) maksab meile ülalpidamistoetust meie endi teenitud rahaga!
Näiteks mina olen kirjutav inimene ning arvuti ja telefon on mu igapäevased töövahendid. Jah, mul on praegugi tellimustöid ja tänu Iru personalile ka võimalus neid teha. Samas olen ma raske liikumispuudega isend, kes esimest korda elus on jäetud ilma võimalusest ise oma töövahendite kasutamise eest tasuda! Kuidas viia seda kooskõlla puuetega inimeste tööhõivet soodustava seadusega? Või on kusagilt äkki ilmunud seadus, mis keelustab hooldekodus arvutiga töötamise, mobiiltelefoni ja töölepingute sõlmimise?
Hooldus ja kodu
Paberliku asjaajamise jokk-kõnepruugis ei ole me ei hooldekodu asukad, hooldatavad ega hoolealused, vaid hoopistükkis kliendid! Sel mõistel on kaks seletust, ajalooline ja nüüdisaegne, ent antud juhul ei klapi kumbki.
Sõna «klient» tuleneb ladinakeelsest sõnast cliens, mis otsetõlkes oleks «vaene». Diplomeeritud ajaloolasena Tallinna linnapea ehk teab, et nii nimetati vanas Rooma riigis isikuid, kes elasid oma patrooni täielikul ülalpidamisel. Vastutasuks aga pidi klient kõigil rahvahääletustel valima patrooni soovi kohaselt. Kas Keskerakond tahab nüüd antiikset tava elustada ja teeb Eesti pealinnas munitsipaalhooldekodu kaudu igavest valimisreklaami, jättes siinsed asukad endiselt vaesusse?
Nüüdisaegne mõiste «klient» aga viib otseteed ärimaailma. Kui hooldatavad on kliendid, siis on kõik siinsed töötajad klienditeenindajad. Kokku me moodustame linnaisade klientuuri ja Iru Hooldekodu tervikuna on lihtlabane Tallinna teenindusettevõte, mis lähitulevikus vaevalt et hakkab linnale kasumit tootma.
Käibevormel «klient on kuningas» aga toimib üksnes juhul, kui mingi tehingu üks osaline üritab teisel nahka üle kõrvade tõmmata.
Seepärast jäägu ärimaailma terminite kantimine sotsiaalhoolekandesse argise emakeele unustanud jokk-skeemitajate südametunnistusele!
Iru hooldekodus igatahes moodustavad hooldatavad, hooldajad, osakondade perenaised ja maja juhtkond vastastikusel usaldusel ja mõistmisel põhineva mikroühiskonna. Loomulikult tuleb ette ka erandeid, kuid need teatavasti kinnitavad reegleid. Olen seda omal nahal tunda saanud! Mind toodi ühest sotsiaalmajutusüksusest (mis veider militaarse maiguga värdväljend!) ratastoolis siia, pea sassis ja täis eelarvamusi hooldekodu kui sellise suhtes.
Nüüd, vähem kui aasta hiljem, püsin ma eeskätt tänu siinse personali abile ja hoolele taas jalul. Rõõmsameelne aitäh kõigile, koristajast direktorini! Nüüd ma tean, et hooldekodu võib tõesti olla kodu.
Muidugi näen ma kõike oma mätta otsast, sest teise otsast ei oska.
Issanda loomaaed on imelik ja mitmekesine. Nii ka siin Irus, kus on üle 300 hoolealuse ja mitu erinevat osakonda. Eks leidu meiegi seas maailma nabasid, kelle arvates on kõigis nende hädades keegi teine süüdi. Selliste puhul kehtib tõepoolest ütlemine: seal on hea, kus meid ei ole ... Paraku kohtab seesuguseid vist kõikjal.
Kuid meie (ühis)kodus elab ka neid, kelle üle võib uhkust tunda. Üks neist on vanaproua Magda Kallasma, tõeline daam, kes on üle elanud kaks suurt sõda ja viis riigikorramuutust. Maikuus sai ta 104‑aastaseks, kuid üritab ikka omil jalul liikuda, teab ilmaasju ja proovib prillidega lugeda ajalehtegi.
Teiseks on meil oma avalike suhete juht, kuigi asutuse nomenklatuur seda ette ei näe. Ta on päriskaslane nimega Kass, vahel ka Panda või Miu, ja selle ametikoha lõi ta endale ise! Tema meelest ei ole hooldekodu salastatud objekt, mida peab avalikkuse eest varjul hoidma. Ka ei aja ta avalikke suhteid segamini propagandaga.
Mis aga selle kirjatüki päises esitatud küsimusse puutub, siis kõige täpsem vastus oleks: ei ole, kui me ise teda selliseks ei tee! Siingi kehtib vana kõnekäänd: kes saab santi sundida, kui sant ei taha kõndida? Mõelgem järele!