Tee juulilepeteni oli pikk ja käänuline, alates vahetult Eesti iseseisvuse taastamise järel, juba ammu enne esimest «Isamaa» valitsust.
Verstapostidena sellel teel võib mainida uue põhiseaduse vastuvõtmist rahvahääletusel ja rahareformi 1992. aasta suvel, eelarve tasakaalustamist ja pangakriisi lahendamist, tervikuna pööret Läände, radikaalseid majandusreforme, relvaostu Iisraelist, jäägrimässu ja Narva kriisi lahendamist – samme, mis viisid Eesti välja Nõukogude aja lõpus tekkinud mustast august ning lõid temast jälle riigi. Vaid nii oli Eestil võimalik endale maailmas nime teha ja endale toetust hankida.
Lääne toetuseta oli aga lootusetu Eestis ikka veel viibivaid Vene vägesid liikuma saada. Vene karu oli selleks ajaks aru saanud, et ta ei taha Eestist kusagile minna. Venemaalt kostis järjest tugevamalt avaldusi, et vägesid on vaja kohalike venelaste kaitseks ja diskrimineerimise peatamiseks, ning üldse olevat Venemaa siia aegade jooksul liiga palju ressurssi matnud, et nüüd lihtsalt minema jalutada.
Juba 1992. aasta suvel oli Venemaa läbirääkimistel vägede väljaviimise kohta hakanud tõrksust ilmutama, läbirääkimisi peatama, ja läbirääkimiste peatamisi peatama, sidudes küsimust venekeelse elanikkonna olukorraga, eriti sõjaväepensionäridega. Eesti vastu oli alustatud tugevat propagandasõda Lääne ajakirjanduses, mida kommenteerides Max Jakobson Soomest leidis, et Eesti oli selle enne kaotada jõudnud, kui aru sai, et ta üldse sõjas on.
Niimoodi polnud Lohusalus ametlikult tiksuvatest läbirääkimistest midagi head oodata. Eesti määras neid pidama Jüri Luige, kes sel puhul ka ministriks tõsteti. Luik sai Ühendriikide suursaadikult Robert Frasurelt salajase ja ilmselt tänapäevani mitte eksisteeriva manuaali venelastega läbirääkimiste pidamisest ehk Reagani meeskonna kogemustest relvastuspiirangute läbirääkimiste pidamisest venelastega. Lugesime selle läbi ja olime algul üsna kohkunud, sest manuaali esimene soovitus oli olla algatuseks erakordselt jäme, ebaviisakas ja karm.