Lugesin mõni aeg tagasi Ahto Lobjaka kirjutist «Poliitik kui iseenda vaenlane» (PM, 2.07) ja jäin selle üle mõtlema. Lobjakas postuleerib laias laastus küsimuse, kas meil on enam poliitikuid vaja?
Ta ise vastab sellele küsimusele üldpildis eitavalt, tõdedes artikli tuumväites, et kuna «poliitikute ajaloo kaar» liigub õigluse omast pidevalt allpool, siis on poliitikud ise ennast hävitamas.
Lobjakaga on mul tema tuumargumendi osas raske nõustuda ning samas ka vaielda, sest see on loomult äärmuslikult normatiivne ja tõenäoliselt sõltub vaatleja taustast, tujust, vaatekohast jne, nii nagu moraaliväidete puhul ikka. Analoogiat rakendades võiks ju loota, et maailma vanim amet oleks ammu välja surnud, kui ametid amoraalsuse tõttu kaoksid. Aga küsimus sellest, kuidas viimasel paarikümnel aastal toimunud muudatused poliitikavälisuses muudavad poliitikute positsiooni, esitavad sellele väljakutseid ja tekitavad kodanike poolt vaadates mitmeid anomaaliaid, on omal kohal nii Eesti kui maailma aruteludes.
Pikemalt ajalukku sukeldumata võiks öelda, et nüüdisaegse demokraatia valguses on rahva mandaadiga otsustajatele ehk poliitikutele reeglina omistatud neli rolli. Ideaalide kehastamine, ideede sõnastamine, juhtimine-valitsemine ja huvide esindamine-sõelumine.
Esimene on ja jääb esindusfunktsiooniga isikute puhul aktuaalseks. Ole sa korteriühistu esimees, Ameerika president või riigikogu liige, vastavalt ametikoha kaalule eeldavad valijad valitult teatud ulatuses eetilist eeskujulikkust – jällegi, sõltuvalt ka kultuurilisest kontekstist. Kuna võimul on trend konsolideeruda ja vahel seetõttu ka korrumpeeruda, siis jääb küsimus valitsejate eetilisusest alati päevakorrale – niisamuti, nagu on aktuaalne näiteks kiiruseületamine sõiduvahenditega, mille omadused lubavad neil liikuda lubatust kiiremini. Lobjakas viitab oma loos, et poliitikute lootus ideaalide kehastaja rolli kanda on lootusetu, sest nii nagu tema tituleerib, «21. sajandi prohvet vilepuhuja» paljastab poliitikud lõplikult ja halastamatult.