Teatud riigiametite juhid näevad, et pikas perspektiivis nii edasi ei saa. Organisatsioonis sees on väikest viisi mürgeldanud maksu- ja tolliamet, maanteeamet. Nüüd on lihtsalt järg politsei- ja piirivalveameti käes.
Kriisiajast praegusesse tulles näeme, et riigieelarvest jagatakse raha valikuliste eelistustega. On valdkonnad, mille rahastus on kasvanud 40–60 protsenti, ja on vaeslapsed. Politsei- ja piirivalveametis on palgatõus olnud umbes viis protsenti. Kui poliitik imeb riigireformile mõeldes näppu, tuleb midagi lõpuks ise ette võtta. Raha niisama juurde ei teki. Unistades 1000-eurosest miinimumpalgast, peame tõstma tootlikkust. See on kõigile selge, ent riigisektoris pigem harv mõtlemisviis.
Lihtne on kurta, et paha lugu: politsei- ja piirivalves kaotab töö paarsada inimest. Selle asemel et tunnistada – vanamoodi pole mõtet jätkata, sest organisatsioon jookseb perspektiiviga inimestest tühjaks. Oma töökohal «tatsujaid» üldjuhul ei väärtustata ja koondamine on pikas perspektiivis vältimatu. Riigisektoris need ootused justkui ei tööta.
Lihtsustame. Lähitulevikus jääb idapiiri 13 piirivalvekordonist alles viis. Teenistuskohtadena säilivad kõik, kuid kokkuhoid tuleb iseenda juhtimiselt.
Praegu peab maksumaksja seal üleval iga paarikümne kilomeetri järel asuvat kordonit koos eraldi juhtimisaparaadiga. Kahemehelise välipatrulli piirile saatmiseks on vaja kolme juhti. Keegi peab olema ülemus, keegi jälgima vaatlusseadmeid jne.
Ebaratsionaalne? Kindlasti. Riigisektoris see argument ei tööta. Meedia võib libastuda ja võtta muudatuste kajastamisel hoopis teise tee – rääkida piirivalve identiteedi hävitamisest ja muudel ilukirjanduslikus mõttes põnevamatel teemadel.