Kristi Täht

FOTO: A.Peegel

Kaheksa-aastasel Krystalil oli eile topelt tähtis päev, sest ta lõpetas 1. klassi ja tema ema Kristi Täht (32) võttis üle kunagi Eesti aluspesutööstuse sümboliks peetud Marati.

HIPO kaubamärgi all Tallinnas Lasnamäel paarikümne õmblejaga beebi- ja lasterõivaid tootev väikeettevõtja kordas teotahteliste Eesti äritegelaste armastatud käiku, ostes välismaalaselt «tagasi» tuntud firma.

Kui Kristi 1982. aastal sündis, kandis kogu Eesti Marati pesu. Poodides teistsugust lihtsalt ei müüdudki.

Eile leidsin Postimehe toimetusest ühe kolleegi, kes oli oma lapsele hiljuti kehalise kasvatuse tunniks Marati sildiga püksikud ostnud. Enne arvasin, et ma ei tea ühtegi inimest, kes kannaks tänapäeval Marati pesu.

Mitme välismaa omaniku näppude vahelt läbi käinud Marat kulus nüüdseks läbi nagu tubli tükk pesuseepi: kunagi sadadele õmblejatele tööd andnud kontsernist on järele jäänud kaupluste sildid kümmekonnal rendipinnal ja paarkümmend müüjat. Marati poodides müüdav pesu toodi viimasel paaril aastal kohale Valgevenest või veelgi kaugematelt maadelt, kus õmblejatele makstakse vähem palka kui Eestis.

«Ma tahan kõiki Marati poodides müüdavaid asju ise toota,» lausus Täht. «Niimoodi saan vabaks kaubanduskettide poolt peale surutavatest tingimustest.»

Eile hommikul peeti Lasnamäe tootmistsehhis uue ajastu esimene äge planeerimiskoosolek, sest juba esmaspäeval hakatakse Marati poodides otsa lõppevaid tooteid ise juurde valmistama.

«Allhankijatele ei taha ma midagi jätta,» toonitas Täht. «Selleks et Eestis õmmelda, peame leidma kliendid, kes ei hooli, kui pesutükk maksab ühe euro võrra rohkem.»

Ettevõtja rääkis oma hinnakujunduspõhimõttest Magistrali keskuses Marati poe vitriini juures, kust paari meeste aluspükse sai kätte ühe euro eest.

Vastne kaubandusfirma omanik ei soovinud prognoosida, mitu õmblejat ta lähiajal juurde palkab. Üks õmblejate lüli koosneb viiest töötajast, ja sellise allüksuse saab käima lükata, kui ees ootab piisavalt tellimusi.

Marati poodidesse ilmuvad nüüd lisaks igapäevastele täiskasvanute toodetele särtsakad lasterõivad, sest uus omanik õmbleb nii Lotte, Muumi kui ka Angry Birdsi märkidega tooteid.

Seni moodustas Marati müük koduturul ligikaudu 65 protsenti ja eksport 35 protsenti käibest. Tarmukas õmblusettevõtja seadis eesmärgiks laiendada müügivõrku Venemaal, kus Marat on siiani tuntud kaubamärk, samuti Skandinaavias. Pesupoode omav aktsiaselts Marat nimetatakse nüüd ümber aktsiaseltsiks Patricia, mis jätkab pesubrändi Patricia of Finland arendamist.

Pesufirma loeb asutamise ajaks 1905. aastat, Prantsuse revolutsiooni ideoloogi Jean-Paul Marat’ järgi nimetati firma 1940. aastal pärast juunipööret.

Samal ajal kui ema Kristi poeriiulite vahel ajakirjanikega oma äriplaanidest rääkis, jõudis kooliaasta lõpu elevuses ringi keksiv tütar Krystal Magistrali keskuses tiiru teha. «Ma leidsin ühe maika,» kuulutas ta. «Maksab ainult kaks viiskümmend.»

Marati konkurendil jäi see raha aga sisse kasseerimata.