Eestis on riigimeestel ja ametnikel ikka elevust tekitavaid ideid jagunud. Kunagi soovitati teflonmütsi, nüüd siis jalgrattakiivrit. Murelikud kodanikud küsivad, et kas järgmisena tuleb voorusevöö rulluisutajatele. Kinnitan, et ei olnud tööplaanis, ent siseministeerium on jätkuvalt tänulik kõikide ettepanekute eest, mis aitavad kaasa liikluses vigastatute ning hukkunute arvu vähendamisele.
Käesoleva aasta statistika on äärmiselt murettekitav. Liikluses on hukkunud enam kui kaks korda rohkem inimesi kui möödunud aastal samal ajal. 33 laipa ja 584 vigastatut on tohutult suur kadu ühe väikese riigi jaoks. Lihtne oleks kõiges süüdistada halba ilma, sooja talve ning viletsaid teid. Analüüsides igat liiklusõnnetust eraldiseisvalt joonistub välja selgelt, et enamikel juhtudel on tegemist olnud juhtide või liiklejate endi ilmselge hoolimatusega. Ilmneb ka see, et üha enam õnnetusi toimub kergliiklejatega. Ligikaudu 25-30 protsenti teedel ja tänavatel hukkunutest on jalakäijad, ratturid või mopeedijuhid. Möödunud aasta viie kuuga võrreldes on märkimisväärselt kasvanud ka õnnetuses vigastada saanud jalgratturite arv.
Siit jõuamegi välja ettepanekuteni, mis puudutavad kiivri kandmist. Need ei ole päris õhust võetud ega ka sedavõrd äärmuslikud nagu ajalehti sirvides võiks arvata. Laual on kaks ettepanekut.
Esimene neist puudutab karistusseadustikku. Praegu riigikogu õiguskomisjoni laual olev eelnõu näeb ette kuni 50 trahviühiku suuruse rahalise karistuse juhtudeks, kui ei kanta motokiivrit. See karistusseadustiku muudatus ei puuduta jalgrattureid, vaid mootorratta juhte ja kaassõitjaid, kes kiivrit ei kanna. Korduva rikkumise eest nähakse ette võimalus kuni 100 trahviühiku suuruse karistuse määramiseks. Tegemist on tehnilise parandusega, sest taoline karistusmäär kehtib juba täna, küsimus oli üksnes korduva rikkumise korrektses sanktsioneerimises. Ma usun, et ei vaja selgitamist, miks mootorrattaga sõites on kiivri pähe panemine tarvilik.