Õnneks pole siiani seda ka juhtunud. Vastupidi, Eesti infotehnoloogiline edukus seisneb just nimelt turvalisuses. Nii nagu autotootjad on suutnud lahendada probleemi, kuidas turvaliselt liigelda ebaturvalises keskkonnas, on Eesti suutnud lahenda probleemi, kuidas turvaliselt toimida ebaturvalises küberkeskkonnas.
Nüüd, kus me soovime veel globaalsemaks muutuda ning oleme välja kuulutamas e-residentsuse võimalust, muutub küberturvalisus (usaldus Eesti e-teenuste suhtes) veel olulisemaks. E-Eestil on vaja samasugust mainet, nagu on Saksa autodel ja Šveitsi kelladel.
Postsovetlikul riigil pole sellist mainet kerge kujundada. Ületada on vaja umbusk.
Nähes, millist mainekahju toodab Keskerakonna kampaania Eesti internetivalimistele, on küberturvalisuse jätkusuutlikkus ja e-Eesti maine püsimine ülioluline küsimus. Eesti e-lahendused peavad olema tuntud kui usaldusväärsed, kvaliteetsed ja innovaatilised. Just nimelt selles järjekorras.
Küberturvalisus ei ole infotehnoloogilise innovatsiooni pidur ega takistaja, vaid nagu autotööstuses, innovatsioon ise. Miks? Sest küberruum on ebaturvaline keskkond, kus turvaprobleemi lahendaja loob võimaluse seda keskkonda efektiivselt kasutada.
Teiseks, küberturvalisusest on paratamatult kujunemas IT-lahenduste kvaliteedimärk, mille järgi riike ja ettevõtteid hinnatakse. Edukamaks saavad tõenäoliselt need, kelle küberturbe maine on üldtuntud. Meil on vaja kestvat positiivset kuulsust.
*) Meil on vaja, et tehnoloogiaasjatundjad ja arvamusliidrid ümiseksid rahulolevalt, just nagu rahaasutustes olla öeldud «Pisuhänna» Ludvig Sanderi nime kuuldes: «E-Eesti, all right» (st kõik on korras, tuntud kvaliteet).