Tulemustelt on need valimised aga olnud järjest rohkem sedavõrd kummalised, et nende ebatavalisus on nüüdseks saanud tavaliseks nendessamades muidu väga erinevates Euroopa nurkades. Seepärast ei ole mõistlik ka Eesti tulemuste valguses teha rutakaid järeldusi sisepoliitika tuleviku kohta. Kui vaadata Euroopa konteksti ja arve, olid need valimised meil keskmiselt sama kummalised kui mujal Euroopas, ja seda mitmel viisil.
Normaalselt väike valimisosalus
Esmalt valimisosalus. Euroopa Parlamendi (EP) valimiste eripära näitab osaluse üldiselt madal tase võrreldes «normaalsete valimistega». See oli üleeuroopaliselt 61,9% esimestel otsestel EP valimistel 1979 ja on kahel viimasel EP valimisel jäänud ümmarguselt 43% juurde.
Langustrend ei ole seletatav ainult uute ja enamasti väiksema üldise valimisosalusega Kesk- ja Ida-Euroopa riikide liitumisega. Võttes aluseks vaid ELi vanemad liikmed (näiteks enne 2004. aastat liitunud), näeme, et osalus on samuti ajas vähenenud, kuigi jäänud viimasel neljal EP valimisel (1999–2014) pidama 52% juurde.
Mõistmaks, kuivõrd teistsugused aga EP valimised on, on informatiivne võrrelda seda tavaliste ehk riigisiseste valimistega, millest tavaliselt sõltub täitevvõimu koosseis. Ülemine joonis toob ära viimase riikliku parlamendivalimise osaluse ja sinna kõrvale nüüdseks nädalataguse EP valimisosaluse liikmesriigiti.
On selgelt näha, kuivõrd palju väiksem on osalus europarlamendi valimistel nii riikides, mida iseloomustab suur rahvusparlamendi valimiste osalus, kui ka riikides, kus see on pigem väike. Võttes üheks kokkuleppeliseks osaluse piiriks 50%, näeme, et vaid kahes liikmesriigis käisid viimati rahvusparlamente valimas vähem kui pooled valimisõiguslikud kodanikud. EP valimistel seevastu on see selge norm, 2014. aastal käis alla poolte kodanikest valimas koguni 21 liikmesriigis 28st. Keskmiselt oli seekordsete EP valimiste osalus 24% väiksem kui rahvusparlamentide valimistel. Nende arvude valguses peaks igaühele selge olema, et EP valimiste tulemuste alusel on väga riskantne väita midagi riigisisese poliitika suuremate trendide ja tuleviku kohta.