Tutvustada tasub viise, kuidas teie lugemisega tegelete (ettelugemised, raamatureklaamid, raamatukogu külastamised jne), ja öelda, mida ootate kodult, et laps iga päev jõukohaseid tekste loeks. MTÜ Hoolingu lapsevanemate nõustaja ja koolitajana usun, et just vanemad on oma lapse parimad eksperdid. Lapsevanemate käest peab küsima, mis on nende laste huvid, et valida tekste ja raamatuid.
Kuna lugemiskontrollid võivad lapsevanematele seostuda negatiivsete tunnetega, mille nad võivad kanda üle ka lapsele, siis tuleks neile selgitada, kuidas tehakse lugemisest kokkuvõtteid. Võimalusel tasub vältida sõna «kontroll», sest teadliku õpetaja eesmärk ei ole laste lugemist vaid kontrollida. Eesmärk saab olla lapse lugemist toetada. Kontrollimine võib tekitada lastes pingeid ja hirmu, mis omakorda vähendab lugemishuvi ja -oskust.
Lugemisest kokkuvõtete tegemiseks võib kasutada grupitöid, kus lapsed peavad loetud raamatute põhjal lavastama etenduse, valmistama plakati, reklaami, esitluse, luuletuse räpi jne. Minu kogemus Eesti lugemisühingus töötades on, et just selline loovtegevus vähendab lastes pinget ja tõstab lugemishuvi ka neis, kes meelsasti ei loe.
Küsige lapsevanemalt, milline on nende peres raamatute lugemise ja arvuti kasutamise vahekord, püüdke neid kuulata eelarvamusteta ja aktsepteerides. Alles siis, kui usaldus on tekkinud, kõnelge, kui oluline on, et laps mängiks arvuti taga istumise kõrval ka õues, suhtleks teiste lastega ja loeks raamatuid. Lapsed ei oska oma meediakasutust reguleerida, meedia ületarbimine võib aga tekitada üliaktiivsust ja ärevust. Mida väiksem on laps, seda raskem on tal saadud infot töödelda, see aga tekitab keskendumise ja seoste loomise probleeme.
Võib jääda mulje, et tänapäeva lapsevanemad on väga teadlikud ja nõudlikud, kuid selle hoiaku taga võib olla ebakindlus ja vajadus tõelise kontakti järele. Lapsevanemad vajavad infot.
Lapse lugemise tee on lapse jaoks loomulik. Täiskasvanud lapse ümber saavad muuta selle konarlikumaks või siledamaks. Pere ja õpetaja koostöö võib olla imeilus ja jõuduandev. Mida õnnelikumad on täiskasvanud, seda õnnelikum on laps.
9. mail Tartus Eesti lugemisühingu korraldatud aabitsakonverentsil peetud ettekanne.