Nõukogudeaegsetes polikliinikutes töötasid õed arstikabinetis sageli sekretäridena, tänapäeval on nad spetsialistid, kes lahendavad suure osa probleemidest. Neli aastat kõrgkooli on andnud neile suurepärased meditsiiniteadmised ning meie piiratud tööjõuressursi tingimustes oleks vale sellistel spetsialistidel vaid arsti assistentidena töötada.
Erakorralise meditsiini osakonnas töötades kuulen patsiente sageli kurtmas, et nad ei ole oma perearsti viimasel ajal näinudki, nende probleemiga on tegelenud pereõde. Tervisemure olemust ja lahendust täpsustades selgub enamasti, et pereõde pakkus tegelikult adekvaatse ja rahuldust pakkuva lahenduse, mistõttu arsti visiit polnudki enam vajalik.
Kurtmine on muutunud justkui sümboolseks, ilmestamaks perearsti halba kättesaadavust. Pereõed tunnevad oma oskuste ja pädevuse piire ning küsivad vajadusel perearstilt nõu – täpselt samamoodi, nagu küsib perearst keerulisema probleemi lahendamisega hätta jäädes eriarstilt nõu.
Patsiendi jaoks ideaalset perearstivisiiti on mul arstina keeruline ette kujutada. Inimesed ja nende ootused on väga erinevad. Arstilt eeldatakse professionaalsust. Selge, ta on kümme aastat ülikoolis eriala õppinud ja tema meditsiiniteadmised peaksid olema põhjalikud, täiendatud rohkete kogemustega.
Enda jaoks olen seadnud kindla kriteeriumi, kuidas patsienti oma parimate teadmiste ja võimaluste piires käsitleda: ma kujutan ette, et kui selliste vaevustega patsient oleks minu ema, siis mida ma tahaksin, et temaga tehakse, ning kuidas ma soovin, et temaga käitutakse. Sel moel murran end alati läbi rutiinist, kiirusest. Aga – ka selline käitumine ei pruugi kõigile sobida.