Mõni ütleb, et mis siis ikka, me oleme venelaste all enne ka elanud, me juba teame, kuidas see käib, me oskame ellu jääda. Ja ma vaatan seda inimest, kes on noorem kui mina, mis tähendab, et ta ei ole kuigi kaua venelaste all elanud, ja mõtlen, mida ta sellest üldse teab. Mida ta teab varastamisest, valetamisest, vassimisest, mida ta teab kokkupressitud hammastega vaikimisest, tema, kes ta jahvatab, mida sülg suhu toob, mida ta teab neist, kes tulid ja istusid keset võõrast tuba nagu kõrvadega mööbel, mille liigutamine toob kaasa vangla. Mida ta teab sellest, kuidas elu ümberkaudu valitsevas vanglas saab vundamendiks inimese sisemisele vanglale, kust on palju keerulisem vabaks pääseda, kust ei pruugi kunagi välja saada.
Me oleme mõelnud, et meil ei ole sellega mingit pistmist, see kõik on läbi, see kõik on möödanik, ja mida nad räägivad sest kogu aeg. Ja ühel päeval me oleme ärganud üles ja saanud aru, et see sõda, see suur, paks, lai Teine maailmasõda on meie eludes iga päev kohal. On kohal hoopis teistmoodi kui läbi selle propagandamasina. See on kohal läbi nende, kes ellu jäid, aga veel enam on see olemas nendes, keda enam ei ole. See on kohal inimestes, kes kasvasid üles sõjajärgses keeristormis, kes kus, kes kuidas, ajal, mil peaasi oli endal hing sees hoida, ole sa tont või inimene. See on kohal toonastes lastes, kes hilissügiseni käisid paljajalu, sest saapaid ei olnud kuskilt võtta, kes panid nahka sibulate õievarred, sest kõht oli kogu aeg tühi, kes põgenesid võssa sattunud lätlaste eest, sest lätlaste nälg olla nii suur, et nad ei põlgavat ära ka väikesi lapsi. See on kohal selles isata või emata või mõlemata kasvanud põlvkonnas, kellest said meie vanemad.