Eesti eepose mõtte algataja Friedrich Robert Faehlmann pidas 175 aastat tagasi Õpetatud Eesti Seltsis ettekande «Die Sage vom Kallewi poeg» (1839), kus visandas eesti kohamuistenditest lähtuvalt suure osa «Kalevipoja» põhisündmustikust. ÕES oli asutatud eelmisel aastal peamiselt tema enda õhutusel. Faehlmanni eeltööd kasutas F. R. Kreutzwald oma lugulaulu loomisel.
Juba Faehlmanni ajal tunnistati meie vanad pärimused vanaks loriks. Faehlmann tõstis esile eesti rahva vaimumaailma ja keele rikkust, rõhus eestlaste peakangelase Kalevipoja jumalikule olemusele, kasutades tema kohta väljendit herrlich, mis tähendab ‘tore, suurepärane’ ja seostub ka ‘suursugusega’. Faehlmann kinnitas, et Kalevipoeg oli vanade jumalate soost ja kannatas koos meiega.
Nüüd oleme jõudnud nii kaugele, et Kalevipoeg on üks kohmakas, rohmakas, lohmakas ja tohmakas tegelane. Vägivaldne psühhopaat või kohe lausa kriminaalkurjategija, sest vägistas pahaaimamatu Saarepiiga … (vt Google). Seesugune suhtumine on jõudnud klassituppagi. Võib juhtuda isegi niisugune kurbnaljakas lugu, ja isegi n-ö eliitkoolis, et utreerides – suuresti just Kalevipoja pärast tehakse ametist lahti eesti keele ja kirjanduse meesõpetaja, päevapealt ja omal soovil. Muidugi tulevad seejuures mängu etteheited materjali ebasüsteemse esituse pärast (loe: originaalse õppemeetodi pärast).
Kuna õpilaste «Kalevipoja» käsitus on väga pealiskaudne ja huvi eepose vastu väike, tuleb mõndagi küsimust süvendatult seletada. Eliitkoolis on aga see mure, et lapsevanemad ajavad tihti näpuga järge, kas õpetaja järgib täpselt programmi. «Kalevipoja» tegelaste liiga põhjalik analüüs ajab «eliitlapsevanemad» tagajalgadele ja nad kipuvad õpetaja peale kaebama õpetamise süsteemituse pärast. Kui ikka väga on vaja midagi ette heita, siis põhjuse leiab alati. Aga iseloomulikult just Kalevipoja käsitus, mis erineb guugeldades hangitud teabest, ajab lapsevanemate ja n-ö pedagoogilise kollektiivi kannatusekarika üle ääre.