Uuel vaimsusel, mis kasutab sageli teaduse, hariduse, meditsiini sõnavara ning jääb seetõttu religioonina nähtamatuks, on kergem levida kui kristlusel, mis sellena on salgamatult äratuntav. See ei levi enam ka sildi new age all nagu 1990. aastatel. 2010. aastal ei teadnud pooled neist, kes uskusid «vaimsesse enesearengusse selles mõttes, et teadlike enesesisenduste ja vaimsete praktikate abil on võimalik muuta iseennast, oma elu ja maailma enda ümber», mis on new age.
Kas on alust arvata, et uus vaimsus tõrjub kristluse välja? On tõsi, et kristlus on eestlaste seas kahenemis- ja uus vaimsus kasvutendentsis – praegu on leviku ulatus võrdne. Need protsessid on väldanud juba mõnda aega ning tekitanud põhjaliku muutuse rahva religioossuses. Tendentside jätkudes võib seda olukorda mõista pöördena, kus ühe religioosse paradigma domineerimine asendub teisega. Ja ometi ei pruugi uue vaimsuse kasv põhjustada kristluse kahanemist, sest see sai alguse enne, kui new age koos hipidega Eestisse jõudis, ja teistel asjaoludel. Uus vaimsus on levinud nii eestlaste kui siinsete venelaste seas võrdsel määral, kuid viimased avaldavad tugevat poolehoidu ka kristlusele, mis tähendab, et üks ei pruugi tingimata välistada teist. Võib oletada, et uus vaimsus hõivab eestlaste puhul kristlusest tühjaks jäänud alasid, eriti mis puudutab usu funktsioone igapäevaelu mõtestaja ja probleemidega toimetuleku abistajana individuaalsel tasandil.
Kas kristlus kaob Eestist ära? Järgmise põlvkonna ajal veel mitte, sest praegugi on kristlikke peresid, kus lapsed kasvavad kristlasteks. Viimastel aastatel on lisandunud kristlikke koole, mis pakuvad vastavat haridust. Ka kristlike haritlaste arvu kasv võib ennustada ristiusu püsimist. Ent milline on tuleviku kristlus ja kui suure levikuga? Kes oskaks vastata? Kristlusel on eestlaste seas veel päris tugev vikaarkristlik tagamaa. Mida see tähendab? Seda, et mittekristlik enamus on huvitatud, et kristlik vähemus hoiaks vanu traditsioone ja moraalinorme tallel ning teostaks neid enamuse hüvanguks. Kuigi 2014. aastal peab end koguduse liikmeks ainult 17 protsenti ning kristlaseks 21 protsenti eestlastest, väidab üle poole küsitletud eestlastest, et kristlik õpetus on moraalseks inimeseks kasvamise alus ja neile meeldivad kristlikud põhimõtted. Lisaks oli 2010. aastal üle poole eestlastest päri ka kiriku kaasamisega riiklikult tähtsate pühade või sündmuste tähistamisel ja arvas, et kirik peaks jääma oma traditsiooniliste kombetalituste, senise õpetuse ning moraalinormide juurde.