Kuid nood kataklüsmid ja ühiskondlik mõte ja too Vene ühiskond isegi on kuhtunud ajalukku, jäänud paarile õpikulehele, Tšehhovi näidendid aga püsivad, neid lavastatakse kogu maailmas ning inimkond kasvab tasakesi, arglikult neile järele. Kui harmooniliselt ka ei kõlaks koor, peavad ometi olema ka sellest välja langevad solistid. Pole sellist poliitilist süsteemi, mis ei oleks unistanud solistivaba maailma loomisest, aga neid on ikka ja alati leidunud.
Moskvas jagati välja kirjanduslik Vene preemia, mille vääriliseks tunnistatakse Venemaa piiride taga elavaid vene kirjanikke ja mille žüriisse on mul au juba palju aastaid kuuluda. Ma usun, et sel aastal tõi preemia välja mitu suure tulevikuga kirjanikku. Nende seast kerkis esile Ilja Odegov Kasahstanist. Tal on üks jutt poisikesest. Nälga kannatava õe päästmiseks otsustab poiss tappa.
Esmapilgul tundub, et tegu on tavalise misjonärilooga India lastest, tüdrukust, kellele vend iga hinnaga – isegi tapmise hinnaga – on valmis toidust hankima. Aga piisab vaid mõrvamõttel teismelises sigineda, kui kogu maailm hakkab laginal naerdes, narrides ja kiusates, aina muutudes temaga saatanlikku mängu mängima. Selgub, et ohver, kes istub õhtuhämarikus kivi peal, ei ole üldse see, kellele poiss on võlgu ja keda ta nüüd tahab tappa, vaid tundmatu naisterahvas, välismaalane – kuid sellest teada saanud, ei loobu poiss üllatuslikult, vastu igasugust psühholoogilist eeldust, sugugi kavandatust, vaid tapab juhusliku inimese, sest juba tapmise peale väljaminemine viis talt meelemõistuse.
On tapmine sooritatud, elustuvad äkitselt kõik esemed, astudes surmale vastu, kuid ei elustu mitte iseendana, vaid millekski muuks moondudes: elustuvad isegi rahatähed, mis lebavad rannaliival, ja poisile tundub, et nendega saab haiget õde toita. Selles jutus leidub lembust maailma ja kaastunnet kõige sureliku vastu palju rohkem kui mis tahes halastusele manitsevas traktaadis.
Tõeline kunst nõuab inimeselt vaba aega, see tähendab aega, mis on täidetud vabadusega, aega, mil hinge ja vaimu pingutused on suunatud omaenda maailma loomisele, mida kuldab üle eheduse valgus. Aega, mil kõige tavapärasemad asjad kasvavad ühtäkki üle sümboliks, märgiks, metafooriks, selgituseks, mõistmiseks.