Loomemajandus on mõiste, mida mõni kindlasti vihkab. Kas keegi loomemajandust kui sellist ka armastab, ma ei tea, kuid arvatavasti leidub neid, kes ütlevad, et mis siis teha, selline on juba kord see meie elu. Visible Solutions OÜ on kolmest liikmest – Sigrid Viir, Taaniel Raudsepp ja Karel Koplimets – koosnev kunstirühmitus, mis on oma kunstielu sättinud toimima kunsti ja äri vahepeale, jäädes rohkem ikka sinna kunsti poolele.
Neil on reaalselt tegutsev ettevõte, mis näituste asemel korraldab pigem tooteesitlusi. Köler Prize’il on neilt väljas töö «Ligudik, väärtusmõõdik ja kunstiteos, mis koosneb ainult iseenda väärtusest». Selles nad uurivad, kuidas kunsti väärtus tekib, mis asjaolud seda määravad, töö saamiseks on kasutatud allhanget erinevatelt oma ala spetsialistidelt. Köleri näituse puhuks tellisid nad aga pildi maalikunstnik Tõnis Saadojalt (ka olnud Köleri nominent), kuid kuna äri on ka äri, siis esitasid nad selle enda nime all.
Olgu veel öeldud, et ei Sigrid Viirul ega Karel Koplimetsal pole see esimene kord närveerida, kas tuleb Köler või mitte, sest nad on varemgi (Viir 2011., Koplimets eelmisel aastal)koos teiste nominentidega vastaval nominentide pingil istunud ja hinge kinni hoides oodanud, kuidas Köler Prize’i peremees Anders Härm võitjaid nimetab.
Jass Kaselaan
Skulptor ja installatsioonimeister Jass Kaselaan võiks olla keegi, kes kaasaegse kunsti kastanid tulest välja toob, kui kasutada spordireporterite ametislängi. Ma ei ole kindel, kas kunsti ülesanne on kõnetada võimalikult suurt auditooriumi – pigem mitte –, aga millegipärast kiputakse avalikus ruumis kunsti sellise populistlikuma kõnetusvõimekusega hindama. Jass Kaselaane kunsti kõnetusvõimekus võib olla suur ja tundub, et aina suuremaks läheb, populismi ja odavat meeldimissoovi selle tagant küll otsida ei tule, vaid ikka ühe kunstnikumõtte või nagu Köler Prize’i keeles öeldes «autoripositsiooni» loomulikku kasvamist.
Kaselaan tundub uskuvat suurde narratiivi ja hästi teostatud suure narratiivi eest ei ole väikesel inimesel võimalik pageda, nad peavad sellega leppima. Köleri näitusel on Kaselaan vanadest töödest kohale vedanud installatsiooni «Aed», mis esindab Kaselaane loomeperioodi, mil ta tegeles suure surmanarratiiviga, kohe lausa euroopaliku surmakultuuri endaga, võiks kriitik leida end üldistamas. Selle näituse tarbeks on ta valmistanud installatsiooni «Nukkude väljak». Eks siingi ole surmast, igavikust ja «suure narratiivi» teemadest kohemaid võimalik kinni hakata.
Johannes Säre